Täytä lomake ja olemme sinuun yhteydessä! X

Kiitos!x

Kiitos viestistäsi!

Ota yhteyttä@

26.6.2017 - 14:51 Jere Hakamäki

Överit vai vajarit? 3 vinkkiä copytekstin pituuteen

Minkä verran copy-tekstiä on sopiva määrä? Jokainen tapaus on tietysti punnittava erikseen, mutta muutama hyvä yleinen ohjenuorakin löytyy.

Lukijan pitkästyttäminen on myrkkyä, siksi pyrin aina sanomaan asiat mahdollisimman tiiviisti. Ihanteellisessa markkinointitekstissä on kaikki tarvittava, eikä mitään ylimääräistä. Eli neljä sanaa on liikaa, jos ajatus mahtuu kolmeenkin. Hyvä lyhyt teksti voi jopa jättää tarkoituksella jotain puuttumaan, mikä antaa tilaa oivaltamisen ilolle.

Övereitä on vältettävä, mutta niin on vajareitakin. Mistä tietää, milloin on tullut sanottua kaikki tarvittava? Eräät järkeenkäyvät yleisohjeet on tehnyt MECLABS-instituutin tutkija Bob Kemper analysoimalla satoja kampanjasivujen A/B-testejä, joissa lyhyiden tekstien aikaansaamaa konversiota on verrattu pitempiin versioihin.* Hän on tunnistanut kolme tekijää, jotka sanelevat tekstin ihannepituutta.

1. Kylmä vai lämmin kohde?
Tunteeko lukija tuotteen tai palvelun ennestään ja on lähellä ostopäätöstä, vai onko hän vasta hakemassa tietoa? Ne jotka jo tietävät tarvitsevansa ratkaisua tai käyttävät sitä ennestään, reagoivat paremmin lyhyeen tekstiin. Asiaan heikommin perehtyneisiin tehoaa paremmin pitempi teksti.

2. Luotto vai epäluulo?
Onko asiakas kuullut tuotteesta ja luottaako hän brändiin? Lyhyt teksti toimii paremmin henkilöön, jolla on läheinen suhde tuotteeseen tai brändiin, kun taas epäilevämmin suhtautuvien kohdalla on yleensä rakennettava luottamusta pitemmällä tarinalla.

 3. Iso vai pieni panos?
Onko kyse halvasta vai kalliista tuotteesta? Vaaditaanko asiakkaalta helppoa vai vaikeaa päätöstä tai tekoa? Suolapähkinöitä tai shampoota voi myydä hyvin lyhyellä tekstillä. Monimutkaisten tuotteiden ja asiantuntevien ostajien B2B-mainonnassa vaaditaan pitempää tekstiä.

Näiden suuntaviivojen seuraaminen sisällön tuottamisessa vaatii tietenkin sen, että asiakkaat oikeasti tunnetaan. Markkinoinnin automaatiolla se on mahdollista. Automaatiojärjestelmä auttaa tunnistamaan asiakkaan suhteen myytävään tuotteeseen tai palveluun: kiinnostuksen tason, aktiivisuuden, mahdollisen ostovalmiuden. Erilaisille asiakkaille voidaan suunnata järjestelmällisesti juuri oikeanlaista sisältöä, joka palvelee heidän tarpeitaan ja valmistelee heitä ostopäätökseen mahdollisimman tehokkaasti.

*Tutkimuksesta voi lukea täältä

Tags:

Inbound
Sisältömarkkinointi
blog comments powered by Disqus
About me

Reilut 15 vuotta kynän varressa viihtynyt Jere osaa kiteyttää, oivaltaa ja väläyttää niin suomeksi kuin englanniksikin. Parhaat kicksit hän saa kehittämällä innostavia konsepteja, jotka istuvat asiakkaan liiketoimintaan ja tavoitteisiin kuin nenä päähän.

Lisää kirjoittajalta