Täytä lomake ja olemme sinuun yhteydessä! X

Kiitos!x

Kiitos viestistäsi!

Ota yhteyttä@

21.11.2016 - 9:00 Julius Murtojärvi

3 sähköisen markkinoinnin visuaalista trendiä

Kolme visuaalisen suunnittelijan bongaamaa trendiä, jotka jäivät käteen vuodesta 2016. Nämä on syytä ottaa huomioon tulevana vuonnakin.

Viime vuodet ovat olleet visuaaliselle suunnittelijalle jännittäviä. Suuret trendit maailmalla ovat pyrkineet jo hetken kohti minimalismia: nykyään kaiken on oltava yksinkertaista. Less is more. Siinä missä tekstintuottajat joutuvat näkemään entistä enemmän vaivaa puristaakseen kirjan verran sisältöä yhteen lauseeseen, on visuaalisen suunnittelijan elämästä tullut mukavan simppeliä. Laitan mainokseen suuren väripinnan, keskelle ison otsikon vahvalla fontilla ja sitten ilmavasti leipätekstiä sen alle. Ehkä vielä call-to-action jollain eri värillä. Kaikki ovat tyytyväisiä ja visualisti huokaisee helpotuksesta.

Puuduttavan pitkistä ja monimutkaisista sisällöistä on siirrytty kohti lyhyempää, ytimekkäämpää ja helpommin ymmärrettävää tyyliä. Markkinoinnissa ei enää jauheta loputtomuuksiin asti tuotteen X jokaisesta pienestäkin detaljista, vaan pyritään luomaan koukuttava ja merkityksellinen tarina, jolla valotetaan tuotteen X hienouksia ja lopulta vakuutetaan vastaanottaja tekemään ostopäätös. Kaiken sisällön ei tarvitse olla heti verkkokalvoilla, vaan sisältöä voi jakaa tarinan eri osiin ja näin varmistaa, että draaman kaari yltää loppuun asti. Jopa AD tajuaa, mitä missäkin kohtaa halutaan sanoa.

Samaan aikaan käyttöliittymät yksinkertaistuvat, koska kukaan ei halua joutua etsimään tietoa paria klikkausta pidempään. Lisäksi saatat seurata samaa tarinaa kolmellakin eri laitteella ja olisi raivostuttavaa, jos kännykän tarina poikkeaisikin läppärin tai tabletin tarinasta. Se rikkoisi hienon käyttöliittymäkuplan. Mikä toimii tietokoneella, ei toimi yhtä kivasti kännykällä, tai toisin päin.

Siinä missä viime vuodet ovat olleet mukavaa, yksinkertaista ja määrätietoista puurtamista, tulee tulevaisuus vaatimaan suunnittelijalta paljon enemmän. Listaan tähän kolme visuaalisen suunnittelijan huomaamaa trendiä vuodelta 2016. Nämä trendit tulevat olemaan pinnalla myös ensi vuonna, ja ne pitää ottaa entistä älykkäämmin huomioon kaikessa tekemisessä.

1. Mobile First
Maagiset, tulikuumat kaksi sanaa. Kun suunnitellaan jotain, se suunnitellaan mobiili edellä. Näitä sanoja kuulee todella usein, mutta mielestäni tämän toitotus on omituista. Ainahan suunnittelussa on otettava ensisijaisesti se laite huomioon, jolla sisältöä oletetaan eniten kulutettavan. Tässä olennaisinta lienee käyttäjistä kerätty data, jolla saadaan selville, millä laitteella sisältöä katsotaan. Sähköpostit varmasti avataan ensisijaisesti puhelimella, mutta siirrytäänkö mailista laskeutumissivuille kännyköistä, vai onko siinä kenties vanha kunnon läppäri edelleen voittaja? Riippuu varmasti myös toimialasta. Osuvampi termi voisi olla Data First. Suunnitellaan ensisijaisesti sen pohjalta, mitä tiedetään. Ja jos ei tiedetä tarpeeksi, seurataan suosituimpia käytäntöjä.

2. Liikkuvan kuvan vallankumous *
Enää ei ole laitteesta kiinni, millaista sisältöä voidaan käyttää ja näyttää. Yhä useammin näkee nettisivujen taustalla videoita, eri tasossa sulavasti liikkuvia elementtejä (parallax-efekti, jo muutaman vuoden vanha trendi, mutta silti omasta mielestäni liian vähän käytetty) tai ensisilmäyksellä staattiselta kuvalta näyttäviä cinemagrapheja, joissa yhtäkkiä näetkin pientä, kuvaa elävöittävää liikettä. Toki staattisilla kuvilla on paikkansa ja ovathan ne huomattavasti kevyempiä ratkaisuja kuin liikehtivät veljensä, mutta liikkuvalla kuvalla saadaan niin paljon erilaista syvyyttä ja ulottuvuutta sisältöön, että niitä tullaan näkemään jatkossa yhä enemmän. Tässä kohtaa ei sovi unohtaa käyttöliittymiin upotettavia mikrointeraktioita eli erilaisia animointeja, joita käyttäjä ei välttämättä edes huomaa, mutta jotka tekevät kokonaisuudesta eläväisemmän.

3. Käyttöliittymien muutos
Nettisivuja pitkään dominoinut perinteinen navigaatiopalkki tulee muuttumaan yhä sovellusmaisempaan suuntaan. Kun rajat eri laitteiden välillä alkavat hämärtyä, käyttöliittymät sulautuvat yhdeksi kaikissa laitteissa toimivaksi universaaliksi käyttöliittymäksi. Mobiilisovelluksissa useimmiten käyttöliittymä on viety yksinkertaisimmilleen laitteen fyysisten rajoituksien takia, kun taas tietokoneen ruudulle mahtuu paljon enemmän tavaraa. Kun käyttäjä liikkuu laitteiden välillä, on käyttöliittymän oltava johdonmukainen ja tuttu, oli siihen törmännyt yrityksen nettisivulla tai sitten mobiilisovelluksessa. Yhdenmukainen käyttöliittymä nivoutuu haluun tarjota yhdenmukainen ja miellyttävä käyttökokemus. Käyttökokemus onkin tärkein käyttöliittymän osa ja sen tulisi aina olla suunnittelun keskiössä.

Mitä muuta sopii odottaa? Ainakin markkinointia tulevat mullistamaan erilaiset virtuaalitodellisuuden tarjoamat mahdollisuudet. Kuvittele esimerkiksi, että olet ostamassa uutta autoa, ja autoliikkeeseen raahautumisen sijaan pääsisitkin tutustumaan autoon ja istumaan sen ohjaamoon jo kotisohvaltasi käsin. 360-asteiset videot ja kuvat ovat jo arkipäivää, mutta todellinen VR odottaa vielä läpimurtoaan.

 

Kiinnostaako sisällöntuotanto, sillon sinua saattaa myös kiinnostaa nämä:

5 vinkkiä parempaan CTA:han

Näin tunnistat hyvän kampanjakonseptin!

Lisää Juliukselta

 

* Tässä pari esimerkkiä:
Video: http://www.awwwards.com/websites/video/
Parallax: http://www.creativebloq.com/web-design/parallax-scrolling-1131762
Cinemagraph: http://cinemagraphs.com/

Tags:

Moderni digimarkkinoija
Sisältömarkkinointi
blog comments powered by Disqus
About me

Graafisen suunnittelun ammattilainen, Julius, on luova ja lahjakas moderni markkinoija. Hän tietää visuaalisen maailman trendit ja surffaa digitaalisen aallon harjalla. Blogissa hän ruotii ID BBN:n kilpailumenestystä ja ihmettelee mitä kaikkea uuttaa maailmalla tapahtuu.

Julius is a talented and creative graphic designer who is well acquainted with the most recent visual and digital trends. His blog posts focus on marketing contests and on all things new and noteworthy.

Lisää kirjoittajalta