Täytä lomake ja olemme sinuun yhteydessä! X

Kiitos!x

Kiitos viestistäsi!

Ota yhteyttä@

2.11.2017 - 19:00 Susanna Juusti

6 huonoa tapaa, joista pääset eroon GDPR:n myötä

Tietosuoja, GDPR, markkinointilupa, yksityisyys ja monia muita termejä on vilissyt markkinointitiimien keskusteluissa viime aikoina. Vaikka moni pelkääkin keväällä voimaan tulevaa tietosuoja-asetusta, se on itse asiassa todellinen lottovoitto modernille markkinoijalle.

Osa suhtautuu tietosuoja-asetukseen pelonsekaisin tuntein ja manaa kohdennetulle markkinoinnille loppua. Osa voivottelee lisätöitä ja harmittelee sitä, ettei enää voi meilailla miten sattuu: kenelle tahansa ja mistä tahansa. Yleisesti pelätään sitä, että kysytään lupaa ja sitä ei saada. Mitä sitten tehdään? 

Tämän tyylisissä pohdinnoissa on melko vähän asiaa ja vielä vähemmän ymmärrystä siitä, mistä koko jutussa on kyse. En ota kantaa isoon tietosuojakokonaisuuteen, mutta haluan nostaa esiin muutamia asioita markkinoinnin ja liidien tuotannon näkökulmasta. Nyt on todellakin tuhannen taalan paikka ottaa käyttöön ammattimainen tapa toimia ja päästä eroon näistä huonoista käytännöistä:
 

  1. Rekisterit pullollaan vanhentunutta dataa (jota ei ehditä/haluta/viitsitä siivota)

Nyt on pakko toimia. Mitä ihmettä kukaan tekee kontaktitiedolla, missä on vanhentunut meiliosoite, väärä puhelinnumero ja epämääräinen titteli. ”Bad data is toxic waste”  totesi yksi asiantuntija. Päivitä tiedot, varmista niiden oikeellisuus ja heitä muu roska menemään.

  1. Kontaktit ovat eri ihmisillä eri excel-tiedostoissa ja eri muodoissa

Jokainen excel- ja word-tiedosto tai vastaava, jossa on henkilöiden nimiä ja yhteystietoja on henkilörekisteri. Näin ollen siitä pitää olla selosteet ja selvyys, mistä se on peräisin. Tuskin kukaan haluaa dokumentoida kaikkia eri henkilöillä pyöriviä tiedostoja. Siksi on nyt aika koota data yhteen paikkaan (sitä kutsutaan CRM:äksi) ja antaa kaikille tietoja tarvitseville pääsy dataan. Yhden datan päivittäminen sujuu paljon kätevämmin kuin moneen instanssiin tehtävät päivitykset.
 

"Markkinoinnin tehokkuutta ei mitata lähetysmäärillä vaan liideillä"
 

  1. Massapostituksia koko rekisterille (kun ei tiedetä, mistä kukin on kiinnostunut)

Mitä hyötyä on lähettää viestejä ihmisille, joita ne eivät kiinnosta. Ei markkinoinnin tehokkuutta mitata lähetysmäärillä vaan liideillä. Ei haittaa, vaikka rekisterit pienenevät puoleen, jos laatu paranee ja viestit kohdentuvat oikein.

  1. Ostorekisterien hankinta ja lataaminen järjestelmiin

Miksi ihmeessä markkinoinnissa hankitaan huonolaatuista dataa, ladataan se järjestelmiin ja massapostitetaan tuntemattomille kontakteille tietämättä yhtään mikä heitä kiinnostaa? Kaiken huipuksi ostorekisterit ovat usein 3080-prosenttisesti virheellisiä. Samalla pilataan oman yrityksen maine.
 

"Halvalla tehdystä tuleekin todella kallista, kun menetetään putkessa olevia kontakteja"
 

  1. Meilien lähettely kontakteille, jotka eivät ole antaneet siihen suostumusta

Tänä päivänä tiedonhankinta on keskeinen osa monen työtä. Silloin, kun ollaan tekemässä hankintaa, miettimässä palveluntarjoajan vaihtoa tai keräämässä tietoja päätöksenteon tueksi, ovat informatiiviset meilit hyödyllisiä ja tarpeellisia. Moni seuraa myös alansa kehitystä ja tilaa erilaisia uutiskirjeitä ja infopaketteja. Hyvä sisältö kiinnostaa ja sen vastaanottamiseen ollaan valmiita antamaan lupa.

  1. Huonojen sisältöjen lähettely

Jatkona edelliseen voisi sanoa, että kun tehdään kiinnostavaa sisältöä sitä myös halutaan vastaanottaa. Kun markkinoija joutuu miettimään, saako hän vastaanottajalta luvan lähettää viestejä jatkossakin, pistää se miettimään viestinnän laatua. Kannattaako lähettää sekavaa, huonosti mietittyä kampanjamateriaalia, jos sen seurauksena prospektit kieltävät viestien lähetyksen jatkossa.  Halvalla tehdystä tuleekin todella kallista, kun menetetään putkessa olevia kontakteja ja sen myötä myös myyntiputken arvo laskee.
 

Tästä yhteenvetona voisi todeta, että 25.5.2018 voimaantuleva GDPR on todellinen lottovoitto modernille markkinoijalle. Se tulee parantamaan markkinoinnin laatua ja ennen kaikkea nostamaan asiakkaan koko touhun keskiöön. Hyvien käytäntöjen rakentaminen vaatii työtä ja nyt onkin korkea aika ryhtyä toimeen. Kello käy ja toukokuu 2018 tulee tuota pikaa.

Olemme ID BBN:ssä rakentaneet asiakkaidemme avuksi palveluja, joilla GDPR:n saa haltuun ja kokonaisuuden jaettua selkeisiin hallittaviin osaprojekteihin. Koostimme tästä tietoa sivulle http://idbbn.fi/gdpr.

Kollegani Henrik on kirjoittanut aiheesta mm. blogissaan ja laatinut myös hyvän tietopaketin aiheesta.

Itse haluan nivoa GDPR:n myös lempiaiheeseeni liideihin ja miten liidiputki toimii. Markkinointilupa liittyy myös aiemmin käsittelemääni aiheeseen ”gated content”, jossa on ajatuksia siitä, miten saisimme tuota kallisarvoista kontaktidataa kerättyä ammattimaisesti ja tehokkasti. Tästä enemmän blogissa.  

Tags:

GDPR
Kampanjahallinta
Kampanjasuunnittelu
Liidit
Sähköpostimarkkinointi
blog comments powered by Disqus
About me

Susanna rakastaa hyvää markkinointia. Hänelle hyvän markkinoinnin määritelmä on yksinkertainen: se tukee myyntiä, eli sillä tehdään rahaa. Susanna tietää, miten se onnistuu parhaiten.

Susanna on yksi ID BBN:n perustajista, ja hän luotsaa kokemuksella ja kovalla draivilla asiakkaitaan ja firman tiimiä tuottamaan toimivia kampanjoita. Hänen blogistaan saat vinkkejä ja näkemystä siihen, kuinka markkinoinnista otetaan kaikki tehot irti.

Susanna (VP, Customer Experience) loves excellent marketing. She defines excellent marketing in a very simple way: marketing that supports sales. In other words, it generates profit. Susanna knows how to make this happen.

As one of the founders of ID BBN, Susanna has a tremendous amount of experience that she uses to guide both her customers and ID BBN teams into realizing effective campaigns. Her blog posts impart tips and insight into how to leverage the power of marketing.

Lisää kirjoittajalta