Täytä lomake ja olemme sinuun yhteydessä! X

Kiitos!x

Kiitos viestistäsi!

Ota yhteyttä@

17.5.2018 - 11:54 Markku Alikoski

Ajatuksia analytiikan autuudesta

Oraclen Eloqua-markkinointiautomaatiojärjestelmän analytiikka- ja raportointityökalu Insight uudistui täysin.

Johtavien markkinointiautomaatiojärjestelmien raportointiominaisuudet ovat paradoksaalisesti olleet niiden kaikkein heikoimmin toimiva osa. Suurimmassa osassa järjestelmiä analytiikka on rakentunut lähinnä sähköpostikampanjoinnin ympärille, pienellä lisäripauksella yksinkertaista webbianalytiikkaa. Parhaimmillaankin tilanne on ollut lähinnä tyydyttävä, kaukana hyvästä. Olemmekin vuosien mittaan rakentaneet lukuisia omia raportointivirityksiämme pystyäksemme vastaamaan asiakkaidemme tarpeisiin. Käytännössä dumppaamme datan API-rajapinnan kautta omaan tietokantaan ja rakennamme sitten tarvittavat raportit ohjelmallisesti.

Oraclen uusi Insight tuo tähän merkittävän muutoksen.

Uusi Insight perustuu Oracle Business Intelligence Enterprise Edition (OBIEE) uusimpaan versioon 11g, joka on räätälöity vastaamaan markkinoinnin ja myynnin vaativimpiin tarpeisiin. OBIEE onkin täysiverinen Business Intelligence -työkalu, jonka ominaisuudet eivät lopu kättelyssä. Tällä on myös nurja puolensa, sillä kaikkien tehojen valjastaminen vaatii syvällistä analytiikan ymmärrystä ja vähintään keskitasoista ohjelmointiosaamista.

Uusi Insight on kaksiosainen, se koostuu dashboardeista ja analyyseistä. Analyysit ovat yksittäisiä raportteja ja toimivat dashboardien rakennuspalikoina. Erilaisia valmiita analyysejä on satoja, joten liikkeelle ei tarvitse lähteä aivan tyhjästä. Koska jokainen analyysi voi sisältää yhden tai useampia näkymiä, esimerkiksi graafisia kuvaajia ja taulukoita, raporteista saa pienellä säädöllä erittäin hyvän näköisiä ja havainnollisia.

 

 

Graafiikkaominaisuudet ovat kutakuinkin Excel-tasoa ja erilaisia kuvaajia on ihan riittävästi. Valmiita dashboardeja järjestelmässä on 8 ja toistaiseksi jokainen neljännesvuosipäivitys on tuonut mukanaan tukun uusia raportteja ja vähintään yhden dashboardin.

Erilaisia käyttäjärooleja on kaksi: Reporter pystyy ajamaan raportteja sekä tilaamaan niitä esimerkiksi sähköpostiinsa. Insight tukee yleisimpiä tiedostomuotoja: HTML, CSV, plain text, Excel, Powerpoint ja PDF löytyvät listalta. Analyzer-tason käyttäjä voi muokata ja luoda uusia analyyseja ja dashboardeja mielensä mukaan. Verrattuna vanhaan Insightiin, tämä on mahdollista myös tässä todellisuudessa, eikä vain teoriassa.

Datan käsittely ja eri entiteettien datan yhdistely on tehty helpoksi, pivotointi ja ryhmittely ovat perusominaisuuksia. Tämä onkin tärkeää, sillä Eloquan datamalli saattaa sisältää runsaasti muiden järjestelmien integroitua dataa. Myös Excelistä tutut matemaattiset funktiot löytyvät työkalupakista. Suodatusominaisuudet ovat niin ikään huippuluokkaa, sillä Insight osaa käyttää Eloquan monipuolista segmentointityökalua suotimena. Suotimen voi myös muuntaa SQL-muotoon, jos ajatus on helpompi ilmaista ohjelmointikieltä käyttäen.

 

 

Summa summarum: jos aiemmin raportointi rajoittui lähinnä operatiivisen toiminnan kuvaamiseen, uuden työkalun avulla eri järjestelmien tuottamasta datasta voi louhia esiin myös liiketoiminnan ulottuvuuden. Markkinoinnin näkökulmasta uusi työkalu on merkittävä, sillä nyt toimenpiteiden seurannaisvaikutuksista saadaan parempi kuva. Kun pelikentälle lisätään vielä prediktiivisen analytiikan (koneoppiva) järjestelmä, myös tulevaisuuteen kurkistelu tulee mahdolliseksi.

 

Nämä saattavat myös kiinnostaa sinua:

Mitattavat tuloksety vaativat markkinoinnilta täsmällisiä tavoitteita

Useamman järjestelmän viidakosta tehokkaan raportoinnin mestariksi

Alaston totuus ostajien polusta - analytiikka kertoaa mitä matkan varrella todella tapahtuu

Tags:

Markkinoinnin automaatio
Markkinointiteknologia
Menestystä muutoksesta
Moderni digimarkkinoija
Raportointi
Synkronisoitu martech
Tulokselliset ohjelmat
blog comments powered by Disqus
About me

Modernin markkinoinnin taustalla on huikean monimutkaista järjestelmäarkkitehtuuria, jossa tieto viuhuu järjestelmästä toiseen liki reaaliaikaisesti. Vaikka koneisto on kimurantti, sen suunnitteluperiaatteet eivät sitä ole. Modernit tietojärjestelmät rakennetaan paremman asiakaskokemuksen varaan, ja yksi automaation tehtävistä on helpottaa asiakkaan, markkinoinnin ja myynnin arkea. Näistä asioista kirjoittaa Markku.

Vapaa-aikansa Markku viettää 11-vuotiaan tyttärensä varttumista seuraten. Markun harrastuksia ovat ruuanlaitto, viinit, musiikki ja pelaaminen.

Modern marketing is underpinned by tremendously complex system architectures where information transfers from one system to another almost in real time. Even though the machinery is somewhat tricky, its design principles are not. Modern information systems are built to improve the customer experience. One of the tasks of automation is to facilitate the everyday life of the customer, as well as marketing and sales. These are some things that Markku writes about.

Markku, spends his spare time with his 11-year-old daughter. His hobbies include music, good cuisine and wines.

Lisää kirjoittajalta