Täytä lomake ja olemme sinuun yhteydessä! X

Kiitos!x

Kiitos viestistäsi!

Ota yhteyttä@

11.9.2013 - 12:17 Tero Rantaruikka

CASE: MESTARIT KATOLLA - KUINKA RAUTARUUKILLE LUOTIIN TERÄKSINEN LIIDIKONE

Suomen johtava teräskattovalmistaja Ruukki otti vuoden 2013 alussa lentävän lähdön markkinoinnin automaatioon. Kampanjoiden tulokset ylittivät kaikki odotukset ja loivat perustaa uudenlaiselle myynnin ja markkinoinnin yhteistyölle.
 

Kattoremontti on omakotitalon elinkaaren tärkeimpiä projekteja. Hankinta on kallis ja korkean sitoutumisasteen investointi, jossa epäonnistuminen voi aiheuttaa mittavat vahingot ja kustannukset. Kattotoimittajalta odotetaan ammattitaitoa ja luotettavuutta.

Ruukilla luotettavuuden takuuna toimivat vahva brändi, hyvä maine, pitkä takuu sekä paikalliset, omalla nimellään ja kasvoillaan esiintyvät kattomestarit. Ruukin kevätkampanjan tavoitteena oli viiden kuukauden aikana lisätä kattomestareiden arviokäyntien määrää ja tuottaa lisämyyntiä kiristyvässä kilpailuasetelmassa. (Arviokäynnillä kattomestari arvioi katon kunnon, mittaa katon, tekee tarjouksen ja solmii kaupat.) 

Suomessa kattoremonttien sesonki on kesä, kilpailu on kovaa ja suuri osa kaupoista tehdään jo maalis-huhtikuun aikana.  Liidientuotannon ja ohjauksen on oltava tehokasta ja nopeaa eikä liidejä ole varaa hukata järjestelmän toimimattomuuden vuoksi. Ruukin liidituotannon suurimpana teknisenä haasteena oli ohjata arviokäyntipyynnöt reaaliajassa kattomestarille ja seurata myyntiputken kokoa sekä kampanjoiden tehoa.

Liidien tuotanjolinja saavutti ennätyksellisen tehon

Liidien tuotantolinja kytkettiin päälle kuukausi Eloquan käyttöönoton jälkeen. Markkinoinnin automaatiota hyödyntävä kevätkampanja käynnistyi helmi-maaliskuussa, kuudella eri markkina-alueella. Kampanja yhdisti bannereita, sähköpostia ja suoramainontaa, ja palkintona oli hyvitys ostetun kattoremontin hinnasta.

"Järjestelmä pyöritti useita oman kattomestarin mukaan personoituja sähköpostikampanjoita eri kiinnostus- ja myyntivaiheessa oleville kohderyhmille."

Kilpailuun osallistuneille esiteltiin kilpailun kiitossivulla oman alueen kattomestari ja arviokäynnin pystyi tilaamaan välittömästi. Tieto tilatusta arviokäynnistä välitettiin kattomestarin puhelimeen tekstiviestinä ja uusi liidi luotiin Ruukin CRM-järjestelmään. Ensimmäisen kampanjavaiheen päätyttyä järjestelmä pyöritti useita oman kattomestarin mukaan personoituja sähköpostikampanjoita eri kiinnostus- ja myyntivaiheessa oleville kohderyhmille.

Ennennäkemättömän tehokkaan kampanjasta teki markkinoinnin automaatiojärjestelmän ja CRM-järjestelmän monipuolinen integraatio. Tarjouksen saaneita asiakkaita mm. aktivoitiin  liidin CRM-statukseen perustuvilla tekstiviesteillä ja suorakirjeillä. Aktivointikampanja tuotti merkittävästi lisäkauppaa pääsesongin ulkopuolella ja CRM-integraatio tarjosi myynnille ja markkinoinnille uutta näkemystä myyntiputken tilanteeseen.

Liidimäärä moninkertaistui ja kustannukset laskivat

Ruukin markkinointipäällikkö Mika Aution mukaan kampanjat ovat osoittaneet konkreettisesti, että markkinointi voi kantaa vastuuta liideistä myös sen jälkeen, kun kontaktin omistajuus on siirtynyt myynnille. Markkinointi voi merkittävästi auttaa myyntiä kuljettamaan asiakasta kohti kauppaa.

Kampanja-aikana myynnin hyväksymien liidien ja markkinointiluvan antaneiden prospektien määrä moninkertaistui samalla kun järjestelmä vähensi olennaisesti kontaktointiaikaa. Myös kustannukset per liidi laskivat merkittävästi. Markkinointiautomaatiota hyödyntävien kampanjoiden tulosten myötä myynnin ja markkinoinnin keskinäinen vuoropuhelu ja tiedonjako parantui merkittävästi, kertoo Autio.

Kampanja sai arvostusta myös Eloquan asiakkaiden kilpailussa, missä Ruukki oli kolmen parhaan joukossa uusien Eloqua asiakkaiden 'tulokas-sarjassa'. Muut kaksi sarjassa palkittua olivat suuret kansainväliset Philips ja Amazonin omistama verkkomaksuyhtiö PayPal. Ruukki paini jo ensimmäisenä markkinoinnin automaatiovuotenaan kovassa sarjassa.

Ruukin kampanja on erinomainen esimerkki siitä, kuinka moderneja markkinoinnin järjestelmiä hyödynnetään tehokkaasti liidientuotannossa ja kuinka uusi teknologia voi auttaa myyntiä ja markkinointia tekemään yhteistyötä.

Haluatko teillekin automaattisen liidientuottajan?

Ehkä...            Ehdottomasti!

 

Tags:

Kampanjasuunnittelu
Liidit
Markkinoinnin automaatio
Markkinointiteknologia
Sähköpostimarkkinointi
Sisältömarkkinointi
blog comments powered by Disqus
About me

Digitaalisen markkinoinnin sekatyömies ja automaatiokampanjoiden Yoda Tero kirjoittaa mieluiten markkinoinnin automaation Voimasta ja kuinka Voimaa voi käyttää päivittäisissä kampanjoissa. Vapaa-ajalla Tero hengaa jazz-klubeilla, levittää polkupyöräilyn ilosanomaa ja öljyää partaansa.

Lisää kirjoittajalta