Täytä lomake ja olemme sinuun yhteydessä! X

Kiitos!x

Kiitos viestistäsi!

Ota yhteyttä@

4.1.2017 - 12:00 Markku Alikoski

DMP taipuu mainonnan täsmäaseeksi

Kohderyhmätietojen äärimmäisen tarkka hallinta tuo digitaaliseen markkinointiin huimat mahdollisuudet.

DMP eli Data Management Platform on tietovarasto, jota käytetään lukemattomista eri lähteistä kerätyn kohderyhmätiedon luokitteluun, analysointiin ja käsittelyyn. DMP:n sisältämä data jaetaan kolmeen pääluokkaan:

  • Ensimmäisen tahon data: yrityksen itse luoma tai keräämä data. Lähteenä ovat sivuvierailut www-sivuilla tai sosiaalisessa mediassa, nettikaupasta katsotut ja ostetut tuotteet sekä markkinointiautomaatio-, CRM- tai ERP-järjestelmistä tuodut asiakastiedot. Data on jaoteltu itse luodun taksonomian mukaisesti eri luokkiin.
     
  • Toisen tahon data: jonkun muun ensimmäisen tahon dataa, johon toiselle on annettu käyttöoikeus.
     
  • Kolmannen tahon data: DMP-datapartnereiden (yritysrekisterit, mediat, luottokorttiyhtiöt, verkkokaupat jne.) keräämä anonymisoitu kohderyhmätieto miljoonilta sivustoilta. Sisältää mm. tietoa mediankäytöstä, kiinnostuksen kohteista, ostoaikeista, ostohistoriasta ja demografioista. Tiedot on luokiteltu tuhansiin sisäkkäisiin dataluokkiin.

Tiedon anonymisoinnin avulla voidaan muodostaa kohderyhmiä yli dataluokkarajojen. Voidaan poimia vaikkapa tällaiset kohteet:

  • Suomalaisten yli 500 henkeä työllistävien yritysten ylimmät päättäjät, joiden joukosta on poistettu omat asiakkaat ja myynnin parhaillaan käsittelemät liidit. Koska kohderyhmä evaluoidaan päivittäin, tiedot ovat aina ajan tasalla eikä jo myynnin putkessa oleville kontakteille kohdisteta uusasiakasmainontaa.
     
  • Kaikki omistusasunnossa asuvat yli 40-vuotiaat Android-käyttäjät, joilla on tuote A, mutta ei tuotetta B.

Kohderyhmiä voidaan rakentaa myös näköisyysmallinnuksen (look-alike modeling) avulla. Tällöin pyritään esimerkiksi hakemaan kolmannen tahon datasta omia asiakkaita eniten muistuttavia, ennestään tuntemattomia kohdeyleisöjä. Tämä lienee helpoin keino tavoittaa kilpailijan asiakkaat.

Ohjelmallisesti ostettu mainos löytää kohteensa

Huolellisesti kerättyä ja luokiteltua dataa voidaan käyttää monella tavalla. DMP:n paras kaveri on DSP (Demand Side Platform), jonka avulla on mahdollista ostaa display-, some- tai hakukonemainontaa ohjelmallisesti. Ohjelmallisen ostamisen keskeinen etu on, että mainosta ei tarvitse kohdistaa tietyille sivuille, vaan se löytää kohdeyleisönsä missä nämä sitten surffailevatkaan. Aluksi luodaan DMP:llä haluttu kohdeyleisö, jonka jälkeen se aktivoidaan integraation kautta valitun ohjelmallisen kampanjan kohderyhmäksi. Kun kohderyhmään kuuluva henkilö saapuu esimerkiksi uutissivustolle, jolla mainoksia näytetään, DSP osallistuu mainoshuutokauppaan. Jos hinta on kohdillaan, mainos näytetään.

DMP ohjelmallisen ostamisen apuvälineenä mahdollistaa mainosnäyttöjen kohdistamisen vain valitun kohderyhmän jäsenille, jolloin hukkanäyttöjä ei tule. Paljon mainostavalle yritykselle DMP tuo huomattavia säästöjä tehokkaamman mainosostamisen kautta. DMP-pohjainen kohdistaminen mahdollistaa myös mainoksen vaihtamisen lennossa tai mainostamisen lopettamisen, kun asiakas on ostoksensa tehnyt. Myös erilaisten ristiinmyyntiohjelmien toteutus on helppoa. Vaikka yhä useampi DSP nykyään sisältää myös DMP-ominaisuuksia, oma DMP mahdollistaa järjestelmäriippumattoman toiminnan.

Huikea määrä hyödyntämättömiä mahdollisuuksia

DMP:n ja markkinointiautomaatiojärjestelmän yhdistelmällä voidaan hallita kaikkia digitaalisen markkinoinnin kanavia kokonaisvaltaisesti, helposti ja äärimmäisen tarkasti. Tämä on historiallinen muutos, jonka tarjoamat mahdollisuudet ovat vielä toistaiseksi jääneet meiltä moderneiltakin markkinoijilta pääosin hyödyntämättä. Reaaliaikainen data mahdollistaa ennennäkemättömän luovan tarinankerronnan ja huikeat asiakaskohtaamiset.

Kerron mielelläni lisää aiheesta, ota ihmeessä yhteyttä:
markku.alikoski@idbbn.fi tai
+358 40 5718172

Lue myös:
Sisältömarkkinoinnin monityökalu runsaasti julkaiseville

Mitä on lead scoring ja mitä hyötyä siitä on?
 

Tags:

Järjestelmäintegraatio
Markkinoinnin automaatio
Markkinointiteknologia
blog comments powered by Disqus
About me

Modernin markkinoinnin taustalla on huikean monimutkaista järjestelmäarkkitehtuuria, jossa tieto viuhuu järjestelmästä toiseen liki reaaliaikaisesti. Vaikka koneisto on kimurantti, sen suunnitteluperiaatteet eivät sitä ole. Modernit tietojärjestelmät rakennetaan paremman asiakaskokemuksen varaan, ja yksi automaation tehtävistä on helpottaa asiakkaan, markkinoinnin ja myynnin arkea. Näistä asioista kirjoittaa Markku.

Vapaa-aikansa Markku viettää 11-vuotiaan tyttärensä varttumista seuraten. Markun harrastuksia ovat ruuanlaitto, viinit, musiikki ja pelaaminen.

Modern marketing is underpinned by tremendously complex system architectures where information transfers from one system to another almost in real time. Even though the machinery is somewhat tricky, its design principles are not. Modern information systems are built to improve the customer experience. One of the tasks of automation is to facilitate the everyday life of the customer, as well as marketing and sales. These are some things that Markku writes about.

Markku, spends his spare time with his 11-year-old daughter. His hobbies include music, good cuisine and wines.

Lisää kirjoittajalta