Täytä lomake ja olemme sinuun yhteydessä! X

Kiitos!x

Kiitos viestistäsi!

Ota yhteyttä@

3.3.2015 - 10:25 Tero Rantaruikka

Segmentointi: Näin rakennat kampanjakohderyhmän Eloquassa

Tässä artikkelisarjassamme esittelemme Oracle Marketing Cloud -markkinoinnin automaatiojärjestelmän toimintaa selkeästi ja ilman it-jargonia. Tällä kertaa tutustumme kampanjakohderyhmien rakentamiseen segmentointityökalulla.

Markkinoinnin automaation tärkeimpiä tavoitteita on tavoittaa juuri oikeat henkilöt juuri oikeaan aikaan. Markkinointiautomaatiolla voidaan yhdistää kontakti- ja aktiivisuustiedot nopeasti ja tehokkaasti.

Segmentointitiedon hakeminen ja yhdistäminen eri lähteistä vain yhtä sähköpostia varten voi vaatia niin paljon työtä, ettei hommaan viitsitä perinteisillä sähköpostityökaluilla ryhtyä. Mieluummin  lähetetään viesti varmuuden vuoksi vähän suuremmalle joukolle kuin on tarve. Oman viestin huutaminen tasapuolisesti kaikille vähentää kuitenkin viestinnän tehoa ja kiinnostavuutta sekä lisää uutiskirjeiden peruutuksia.

Segmentointi markkinoinnin automaatiikalla
Markkinoinnin automaation työkaluilla tallennetaan kontakteista taustatietoja sekä aktiivisuustietoa. Taustatietoa voidaan tuoda CRM:stä, Excel-listoista, kolmannen osapuolen palveluista tai antaa kontaktin itse kertoa itsestään nettilomakkeilla. Aktiivisuustieto kertoo mm. kontaktin verkkovierailuista, tiedostolatauksista tai sähköpostien klikkauksista ja tätä tietoa kerätään jatkuvasti markkinoinnin  automaatiotyökaluilla. Näitä tietoja yhdistämällä voidaan rakentaa tarkkaan kohdennettuja kampanjaryhmiä ja räätälöidä sisältöä hyvinkin tarkkaan.

Yksi segmentoinnin parhaista ominaisuuksista on sen reaaliaikaisuus. Ajantasaista tietoa voidaan hyödyntää automaattisissa kampanjoissa, jotka tarkkailevat kontaktirekisteriä ja esimerkiksi lähettävät sähköpostin kontakteille välittömästi sen jälkeen kun nämä  ovat ladanneet hinnaston tai esitteen. Segmentointi ei siis vaadi aikaa vievää datan noutamista ja yhdistelyä.

Markkinointi voi rakentaa myös automaattisen kampanjan, joka seuraa myynnin toimenpiteitä CRM-järjestelmästä. Kampanjaan voidaan lisätä henkilöt, jotka ovat saaneet tarjouksen puoli vuotta sitten mutta eivät ole vielä ostaneet.

Esimerkki: Kohderyhmän rakentaminen
Esimerkkitapauksessa haluamme lähettää tapahtumakutsun jyväskyläläisten keskisuurten konepajojen myyntijohtajille, jotka  ovat ladanneet esitteen, käyneet sivuillamme vähintään kolme kertaa kuukauden sisällä ja olleet myyntiin yhteydessä kahden vuoden sisällä. Lisäksi haluamme poistaa listalta kontaktit, joiden luottotiedot eivät ole kunnossa.

Ensimmäiseksi lisämme kutsusegmenttiin myyntijohtajat (1) 5-10 miljoonaa vaihtavista (2) jyväskyläläisistä (3) konepajoista (4). Taustatietojen ehdot täyttävistä henkilöistä haluamme suodattaa lopulliseen kohderyhmään vain ne, jotka myynti on päivittänyt CRM-järjestelmään vuoden sisällä (5) ja jotka ovat käyneet verkkosivuillamme vähintään kolmesti kuukauden sisällä (6). Lopputuloksena on 500 kontaktin ryhmä.

Tästä kohderyhmästä haluamme kuitenkin poistaa kontaktit, joiden luottotiedot eivät ole kunnossa (7).

Näiden kahden suodattimen tuloksena syntyy lopullinen kontaktimäärä (8) 450.

Tämän kohderyhmän rakentamiseen menee aikaa alle kymmenen minuuttia. Valmiin kohderyhmän voimme lisätä sähköpostikampanjan  segmenttiin ja lähettää kutsun kampanjatyökalulla. Kampanjatyökalun toimintaan tutustuimme sarjan edellisessä artikkelissa.

Jos haluat tietää lisää Eloquan toiminnoista ja siitä kuinka automaatio voi tehostaa yrityksesi markkinointia, ota yhteyttä ja kysy lisää:

Matti Aalto-Setälä
050 324 0132
matti.aalto-setala@idbbn.fi

Tags:

Kampanjahallinta
Markkinoinnin automaatio
Markkinointiteknologia
blog comments powered by Disqus
About me

Digitaalisen markkinoinnin sekatyömies ja automaatiokampanjoiden Yoda Tero kirjoittaa mieluiten markkinoinnin automaation Voimasta ja kuinka Voimaa voi käyttää päivittäisissä kampanjoissa. Vapaa-ajalla Tero hengaa jazz-klubeilla ja levittää polkupyöräilyn ilosanomaa.

Lisää kirjoittajalta