Täytä lomake ja olemme sinuun yhteydessä! X

Kiitos!x

Kiitos viestistäsi!

Ota yhteyttä@

6.11.2017 - 22:00 ID BBN

Etätyöntekijä sitoutuu yritykseen, ei paikkaan

Keskittymiskykymme on nykyään sekunnin lyhyempi kuin kultakalalla, eli naurettavat 8 sekuntia. Tilannetta ei helpota avokonttorin piippaavat puhelimet, yleinen häly ja jatkuva puheensorina. Monet hoitavatkin erityistä keskittymistä vaativat työt etänä.

Yli 30 % suomalaisista työskentelee ainakin satunnaisesti etänä. Etätyö säästää aamu-unisen aikaa aamuisin – voit halutessasi käyttää noloja suosikkiverkkareitasi ja villasukkia ilman että kukaan katsoo oudoksuen – riittää kun peset hampaat. Ja kun työpäivä loppuu, voit iloita maailman lyhyimmästä työmatkasta: Simsalabim, olet jo kotona!

Työnantajakin hyötyy, kun työntekijälle annetaan lisää vapautta. Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori Minna Huotilainen totesi Helsingin Sanomissa että paras hyöty saadaan, kun työntekijät ovat maksimaalisen vapaita valitsemaan, miten he työskentelevät. Tämä huomattiin myös Harvard Business Review:n selvityksessä, jossa mukana olleiden yritysten tuottavuus parani 13,5 % niiden sallittua etätyöpäivät. Milleniaaleista lähes 75 % pitää etätyön mahdollistamista tärkeänä asiana. Silti joissain yrityksissä suhtaudutaan edelleen hieman nuivasti etätyötä kohtaan.

Etätyömahdollisuuden myötä työtyytyväisyys lisääntyy ja työteho paranee, lisäksi yritys näyttäytyy houkuttelevampana rekrytoitavien näkökulmasta. Varsinkin ”millenniaalien”, eli 1980- ja 90-luvulla syntyneiden mielestä työnteko ei ole toimistoon sidottua, ja he odottavat työnantajan tukevan työn ja muun elämän yhteensovittamisessa.

 

”Millenniaalien mielestä työnteko ei ole toimistoon sidottua”

 

Työpaikan houkuttelevuus ei siis välttämättä liity ”liukumäkiin respassa”, kuten Mikael Hugg muotoilee. Milleniaalien johtamiseen perehtynyt Hugg painottaa sen sijaan rekrytoitavien arvomaailman huomioimista ja sitä, ”minkälaista jengiä organisaatioon todella halutaan”. Työ- ja vapaa-ajan palapeliä tukevaan työnantajaan myös sitoudutaan lujemmin. Onneksi minun työnantajani kuuluu näihin yrityksiin!

Sisäisiin kokouksiimme osallistutaan videoneuvottelujärjestelmän kautta kotoa, mökiltä, eri toimipisteistämme ja toisinaan vaikka ranskalaisen yhteistyökumppanin tiloista tai norjalaisesta kahvilasta. Meillä ID:läisillä on myös aktiivisesti käytössä erilaiset viestintävälineet, kuten esimerkiksi Slack – pääasiallisesti projekteihin liittyviä asioita varten mutta myös yhteisten lounaiden ja urheilu-, peli- ja leffailtojen sopimiseen. Joustava työaika ja -paikka ei siis pilaa yhteishenkeä, kunhan yhteydet ovat kunnossa!

 

Lue myös: 4 vinkkiä onnistuneeseen etätyöskentelyyn

Ehkä sinäkin sopisit joukkoomme? Katso millaista meillä on olla töissä

 

 

Linda Hägerstrand

 

 

Lähteet:
Helsingin Sanomat, Työolobarometri, Medical Xpress, Talouselämä, Microsoft, Trello, Atea
 

 

 

Tags:

Customer Experience
Ihme duuneja
Moderni digimarkkinoija
Ostajapersoonat
blog comments powered by Disqus
About me

ID BBN on Pohjoismaiden johtava automaatioasiantuntija ja asiakaskokemuksen kehittäjä.

ID BBN is the leading automation expert and customer experience developer in the Nordic countries.

Lisää kirjoittajalta