Täytä lomake ja olemme sinuun yhteydessä! X

Kiitos!x

Kiitos viestistäsi!

Ota yhteyttä@

4.7.2017 - 7:22 Susanna Juusti

Gated content - yleisön rajaamista vai tehokasta liidien keräämistä?

Yritysten markkinointimateriaalien laatua mitataan usein niiden suosiolla. Mutta onko suuri määrä katsojia tai lukijoita todellakin paras kampanjatavoite?

Sisältömarkkinointi on tullut jäädäkseen. Yhä useampi yritys panostaa kiinnostavan sisällön tuotantoon ja miettii, missä muodossa sitä kannattaa julkaista. Formaatinvalinta riippuu sekä aineistosta että lukijakunnasta. Ebookit, whitepaperit, slide deckit, videot, webinaarit ja lukuisat muut sisältöformaatit tuovat syvyyttä yrityksen markkinointimateriaaleihin ja antavat käyttäjälle informaatiota sekä aihealueesta itsestään, että siitä, mitä ongelmia yrityksen tuotteet ja palvelut ratkaisevat. Monipuoliset ja asiantuntevat sisällöt rakentavat brändikuvaa ja positioivat yritystä ja sen tuotteita.

Sisältöjen laatua mitataan usein niiden suosiolla eli kuinka usein dokumenttia on katsottu, luettu tai ladattu. Ebookin tuottajan egoa hivelee, kun oma julkaisu saa satoja tai jopa tuhansia latauksia. Usein myös eri tiimien tuottamia sisältöjä vertaillaan niiden saamien latausmäärien suhteen. Kisan voittaa se, joka saavuttaa laajimman yleisön, mutta oliko se nyt kuitenkaan tavoite?

Tavoitteena laadukkaat liidit (ei nimettömät lataajat)

Sisältömarkkinointi ja liidien tuotanto kohtaavat, kun käyttäjä joutuu täyttämään lomakkeen saadakseen sisällön ladattua. Olen viime viikkoina käynyt useita väittelyitä siitä, voiko ladattavat materiaalit viedä lomakkeen taakse eli meidän toimiston kielellä: ”geitata” . Totuus on, että geittaaminen voi pienentää lukijakuntaa jopa puolella, mikä ei tietenkään lämmitä sisällön tuottajan mieltä. Kolikon toinen puoli on kuitenkin se, että kontaktitietojen kerääminen lomakkeella kasvattaa kontaktirekisteriä ja mahdollistaa liidin jalostuksen. Henkilökohtaisesti, pidän sataa liidiä arvokkaampana saaliina kuin tuhatta anonyymiä lataajaa.

Marketing Automation Trends for Success -tutkimuksen* mukaan liidien määrän kasvattaminen (68 %) ja liidien jalostuksen parantaminen (60 %) ovat parhaimpien markkinoijien päätavoitteet. Heti seuraavana listalle nousee myynnin kasvattaminen.  Samoilla yrityksillä tärkeimmäksi mittariksi nousee konversiot (58 %), joita syntyy kontaktin siirtyessä myyntiputkessa vaiheesta seuraavaan.

Lataaminen ei saa olla liian työlästä

Jotta lomaketäytöt saadaan maksimoitua kannattaa täytettävien kenttien määrä minimoida. Tutkimusten mukaan 90 % lomakkeelle tulijoista täyttää ensimmäisen vaaditun kentän, yleisimmin sähköpostiosoitteen. Nimikenttä pudottaa prosessista seuraavat 15 %, yritysnimi 11 % ja niin edelleen. Tässäkin tapauksessa ”less is more” – sitoutetaan ensin ja kysytään sitten, kun suhde kehittyy.  On myös pidettävä mielessä 2018 voimaan astuva GDPR ja pyytää vierailijoilta se paljon puhuttu markkinointilupa.

 

 

Sisällöt jaetaan strategisesti TOFU-, BOFU- ja MOFU-sisältöihin. Top-of-Funnel-sisällöt rakentavat tunnettuutta ja positioivat yritystä. TOFU-sisältöjen päätehtävä on kiinnostuksen herättäminen ja ne ovat formaatiltaan usein visuaalisia, kuten infograafeja tai animaatioita. MOFU- ja BOFU-sisällöt antavat arvokasta tietoa aiheesta. Niiden sisältämästä informaatiosta käyttäjä on valmis ”maksamaan” antamalla tietoja itsestään. Peukalosääntönä on, että mitä pidemmälle myyntiputkessa liikutaan, sitä useampi sisältö on lomakkeen takana, koska käyttäjän kiinnostuksen aste nousee ja sitoutuminen kasvaa. Kun sisältö on vastaanottajalle relevanttia, ei yhteystietojen pyytämistä pidetä tungettelevana tai häiritsevänä. Tässäkin avainsanana on relevantti – laatu ja oikea kohdentaminen ratkaisevat.

Summa summarum, kun markkinoinnin tavoitteena on kustannustehokas liidituotanto, on sisältöjen lataukset sijoitettava lomakkeen taakse.

****

Olen jo pitkään kirjoittanut liidien tärkeydestä ja siitä, miten ROI on jokaisen modernin markkinoijan tärkein mittari. Niistä lisää mm. kirjoituksessa ”Mikä oikeastaan on liidi ja miksi sen määrittely on tärkeää.” 

ID:ssä olemme tuottaneet sarjan oppaita markkinoinnin automaatioon liittyen, niihin pääset tutustumaan tietopankissamme (geitattuina totta kai!)

 

* Three Deep and Ascend2, 2016

Tags:

Inbound
Liidit
Sisältömarkkinointi
Vakuuttava sisältö
blog comments powered by Disqus
About me

Susanna rakastaa hyvää markkinointia. Hänelle hyvän markkinoinnin määritelmä on yksinkertainen: se tukee myyntiä, eli sillä tehdään rahaa. Susanna tietää, miten se onnistuu parhaiten.

Susanna on yksi ID BBN:n perustajista, ja hän luotsaa kokemuksella ja kovalla draivilla asiakkaitaan ja firman tiimiä tuottamaan toimivia kampanjoita. Hänen blogistaan saat vinkkejä ja näkemystä siihen, kuinka markkinoinnista otetaan kaikki tehot irti.

Susanna (VP, Customer Experience) loves excellent marketing. She defines excellent marketing in a very simple way: marketing that supports sales. In other words, it generates profit. Susanna knows how to make this happen.

As one of the founders of ID BBN, Susanna has a tremendous amount of experience that she uses to guide both her customers and ID BBN teams into realizing effective campaigns. Her blog posts impart tips and insight into how to leverage the power of marketing.

Lisää kirjoittajalta