Täytä lomake ja olemme sinuun yhteydessä! X

Kiitos!x

Kiitos viestistäsi!

Ota yhteyttä@

6.9.2017 - 9:39 Jere Hakamäki

Ideat lentoon hyvällä porukalla

ID BBN:llä tekninen osaaminen kohtaa luovan ilon. Millaista on suunnittelutyö firmassa, jonka ydinosaamista on markkinoinnin automaatio? Annetaan sekä kirjoittajan että visualistin kertoa. Copywriter Linda Hägerstrand on tehnyt töitä ID BBN:lle vuodesta 2011, firman tuorein AD-vahvistus Matti Kemppainen aloitti meillä loppuvuodesta 2016.

 

Kerro lyhyesti työhistoriastasi, mitä teit ennen kuin aloitit ID BBN:llä?

Linda:
Opiskelin ensin markkinoinnin tradenomiksi ja olin töissä muun muassa Pauligin markkinointiosastolla. Halusin kuitenkin tehdä luovempaa, joten kävin Turun AMK:ssa mainonnan suunnittelun koulutuksen. Olin harjoittelussa Tukholmassa mainostoimisto Grow’ssa. Sen jälkeen kun valmistuin copywriteriksi, tein ensin töitä palkollisena, mutta perustin pian oman toiminimen. Sitä kautta olen saanut tehdä kaikenlaista mainontaa, sekä toimistoille että suoraan asiakkaille. Teen myös käännöstöitä ulkomaille.

Matti:
Olen ollut alalla vuodesta 2009, ensin freenä ja sitten kahdessa eri mainostoimistossa, Briiffissä ja ÖÖÖ:ssä. Kokemusta on kertynyt sekä digi- että printtipuolen töistä. Animaatiota olen tehnyt aika paljon.

 

Miksi halusit mainosalalle töihin?

Linda:
Olen aina tykännyt piirtää ja maalata, ja myös kirjoittaa. Kun aloitin mainonnan suunnittelun opinnot, en vielä tiennyt, halusinko olla copy vai AD. Minulle suositeltiin copy-suuntautumista muun muassa siksi, että kaksikielisyydestäni on etua kirjoittajana.

Matti:
Monet ovat sanoneet, että työ ja harrastus on hyvä pitää erillään. Itse ajattelin tehdä toisin päin, koska on tärkeää, että kahdeksasta neljään tekeminen on mielekästä. Muun muassa valokuvaus ja musiikki ovat aina kiinnostaneet, ja pitkälti pelien kautta heräsi aikoinaan kiinnostus graafiseen suunnitteluun.

 

Millaista on luova työ ID BBN:llä?

Linda:
Parhaimmillaan mukavaa, antoisaa, yhteistä ideointia. Hauskaa työtä. Kokonaisuuksia mietitään yhdessä, yksityiskohtiin saa sitten keskittyä itse.

Matti:
Täällä on rento ja kannustava ilmapiiri, tosi yhteisöllistä. Porukka auttaa toisiaan, projekteja funtsitaan yhdessä ja näin saadaan usean eri ammattilaisen näkemys. Tällaista henkeä ei varmasti joka toimistossa ole.

 

Miten luovaan työhön vaikuttaa se, että kampanjoissa hyödynnetään markkinoinnin automaatiota?

Linda:
Se vaikuttaa siihen, että suunnittelussa mietitään tietynlaista persoonaa, tiettyä asiakasta, millainen hän on ja mistä kiinnostunut. Automaation ansiosta myös saadaan tietää tarkasti, miten kampanjat ovat onnistuneet. Tämän perusteella voidaan jatkossa hyödyntää sitä, mikä on toiminut aiemmin.

Matti:
Graafisen suunnittelun perspektiivistä se ei juuri vaikuta, samat lainalaisuudet pätevät. Yritetään saada viesti visuaalisesti mahdollisimman houkuttelevaan muotoon, jotta asiakas ostaa idean.

 

Mitä yllätyksiä työ on tuonut eteen?

Linda:
Yllätys on ollut se, miten nopeasti markkinoinnin ala muuttuu. Vielä vähän aikaa sitten esim. printti- ja ulkomainokset, esitteet ja flyerit kuuluivat lähes jokaiseen markkinointikampanjaan. Nyt lähes kaikki keskittyy nettiin ja tehdään personoituja markkinoinnin automaatiokampanjoita. Aluksi olin skeptinen, voiko automaatio saada suosiota, mutta sitten homma räjähti ja mukaan on tullut tosi suuria yrityksiä.

Matti:
Ehkä aluksi ajattelin, että kun yrityksen ydinaluetta on markkinoinnin automaatio, niin painottuminen tekniikkaan rajoittaisi mahdollisuuksia luovassa työssä. Ennakkoluulo osoittautui kuitenkin vääräksi.

 

Linda Hägerstrand ja Matti Kemppainen

Miten ammattitaitosi on kehittynyt ID BBN:llä?

Linda:
Joka päivä oppii uutta, ja tavoitekin on oppia tekemään monipuolisemmin erilaisia tekstejä. Nettipuoli ja markkinoinnin automaatio olivat aluksi aika tuntemattomia, nyt tiedän yllättävänkin paljon. Jokainen asiakas on erilainen ja heiltä oppii uutta, mikä pitää työn kiinnostavana.

Matti:
Täällä arvostetaan uusia, freesejä ideoita, joten olen itsekin pyrkinyt nostamaan rimaa. Olen huomannut, että seuraan entistä enemmän markkinoinnin trendejä ja alan huippuja, joilta pyrin omaksumaan vaikutteita omaan työhöni. On syntynyt töitä, joita kelpaa laittaa omaan portfolioon.

 

Mikä ID BBN:llä on parasta?

Linda:
Ihmiset. Kiinnostavat asiakasyritykset. Hyvä henki.

Matti:
Työkaverit. Ammattitaito näkyy, heidän kanssaan on helppo tehdä töitä. Usein istutaan iltaa vapaa-aikana, mikä kertoo jotain porukan yhtenäisyydestä.

 

Mitä haluaisit urallasi saavuttaa?

Linda:
Haluan kehittyä koko ajan paremmaksi copywriteriksi, tehdä menestyviä, jopa palkittujakin kampanjoita. Tein AMK:ssa lopputyönä ideakirjan mainonnan suunnittelijoille, jossain elämänvaiheessa voisi ehkä taas kirjoittaa kirjan.

Matti:
Lähinnä varmaan kehittyä jatkuvasti. Sitten kun joskus vanhana katselen töitäni, haluan että niistä näkyy kehityskaari, että olen oppinut jatkuvasti uutta. Yritän välttää jumiutumista tai pysähtymistä.

 

****

Millaista on projektipäällikön työ modernin markkinoinnin parissa? Lue ID BBN:n tuoreimista proikkaritulokkaista!

 

Psst! Haemme uusia typpejä joukkoomme, täällä näet ID BBN:n avoimet työpaikat!

 

Tags:

Ihme duuneja
blog comments powered by Disqus
About me

Reilut 15 vuotta kynän varressa viihtynyt Jere osaa kiteyttää, oivaltaa ja väläyttää niin suomeksi kuin englanniksikin. Parhaat kicksit hän saa kehittämällä innostavia konsepteja, jotka istuvat asiakkaan liiketoimintaan ja tavoitteisiin kuin nenä päähän.

Lisää kirjoittajalta