Täytä lomake ja olemme sinuun yhteydessä! X

Kiitos!x

Kiitos viestistäsi!

Ota yhteyttä@

15.9.2016 - 21:00 Laura Heino-Laurila

Kuusi vinkkiä sosiaalisen median strategiaan

Sosiaalinen media syöksyi aikoinaan markkinoille kuin meteori tyrannosaurusten maailmaan. En usko, että B2B-markkinointi on ennen ollut samaan aikaan yhtä haastavassa mutta herkullisessa tilanteessa. Monipuoliset kanavat ja mainonnan kohdentamistaktiikat tarjoavat yrityksille mahdollisuuden kohdentaa markkinointi potentiaalisille asiakkaille entistä tarkemmin, mutta samalla SOMEn luonteeseen kuuluva nopealiikkeisyys pelottaa. B2B on ottanut sosiaalisen median haltuun yhtä tyylikkäästi kuin meteori-iskua väistelevä linnunrääpäle – onnettomasti räpiköiden.

B2B-markkinoinnissa sosiaalisen median omaksuminen osaksi markkinointitoimenpiteitä on siis hidasta. Vuonna 2016 Social Media Examinerin mukaan vain vähän yli puolet (56 %) B2B-markkinoijista koki SOMEn olevan tärkeä osa markkinointiaan, kun taas B2C-puolella sama luku oli jopa 90 %.

Ne yritykset, jotka tutkimuksen mukaan eivät koe SOMEa tärkeänä osana markkinointiaan, ovat pudonneet ansaan: SOME-preesensiä ei hoideta lainkaan, tai sitä tehdään muun työn ohella silloin kun ehditään. Aktiviteetit tehdään vailla mitään suunnitelmaa, ad hoc, ja kanavat valitaan sen mukaan, mikä sattuu olemaan trendikästä. Tällöin voikin olla vaikeaa nähdä SOMEssa olevan mitään järkeä oman markkinoinnin kannalta. Unohdetaan, että sosiaalinen media on kaikessa yksinkertaisuudessaan vain yksi väylä tuotteiden ja palveluiden markkinoinnille, ihan siinä missä sanomalehdet tai banneritkin. Markkinoinnin tuloksellisuuden mittaaminen pitäisi vain sopeuttaa sosiaalisen median luonteeseen soveltuvaksi.

Mikä avuksi?

Social Media Examinerin tutkimuksen mukaan suurimmat haasteet, joita markkinoijat kokevat sosiaalisessa mediassa, ovat muun muassa:

- Oikean taktiikan löytäminen
- Sosiaalisen median ROI:n mittaaminen (86 % vastaajista kokee tämän haasteelliseksi)
- Ajanpuute

Pureudun näihin ja muihin haasteisiin tarkemmin myöhemmissä kirjoituksissani, mutta nyt paljastan ensimmäisen askeleen toimivaan B2B-sosiaalisen median hallitsemiseen. Se on strategia.

Vaikka olenkin sitä mieltä, että sosiaalinen media ja sen aktiviteetit tulisi olla sisällytettynä jokaisen yrityksen markkinointi- ja viestintästrategiaan, uskon myös, että sosiaalinen media tarvitsee oman, kirjatun strategiansa.

Sosiaalisen median strategialla en tarkoita sitä, että jokainen postaus tästä ensi vuoden marraskuulle on aikataulutettu ja määritelty etukäteen. On jätettävä tilaa ajankohtaisiin asioihin reagoinnille, luovuudelle ja ”just do it” -meiningille. Mutta samoin kuin et pyytäisi toimiston kesätyöntekijää piirtämään Paintilla Hesarin etusivun mainosta huomiseen lehteen, ei sinun kannattaisi suorittaa myöskään sosiaalisen median aktiviteetteja epämääräisinä roiskaisuina muun työn ohessa.

Strategian avulla selkeytetään, mikä on kunkin kanavan tarkoitus liiketoiminnan kannalta. Tämä vastaa myös aikaisemmin esittämääni haasteeseen: miten mitata ROI? Kun strategiaan kirjataan selkeästi mittarit ja tavoitteet, voidaan laskea jokaisen kanavan tuottavuus samalla tapaa kuin minkä tahansa markkinointitoimenpiteen osalta.

Muutama vinkki strategian mietintään:

  1. Kuuntele
    Kuuntelemalla asiakkaitasi ja kilpailijoitasi saat parhaiten selville, missä ja miten sinun tulee olla aktiivinen. Jokaiselle alalle ja yritykselle on omat toimintatapansa: se mikä toimii jollakin alalla, ei välttämättä toimi sinun alallasi.
  2. Kyseenalaista
    Kyseenalaista ratkaisusi. Älä ole sosiaalisessa mediassa vain siksi, että muutkin ovat siellä. Järkeistä ratkaisu niin, että perustelet sen pääasiallisella tavoitteellasi. Haluatko jakaa bränditietoutta, kertoa tuotteistasi vai lisätä myyntiä?
  3. Valitse mittarit
    Vaikka sosiaalisen median mitattavuus (kuten minkä tahansa markkinointitoimenpiteen ROI:n mittaaminen) voi olla haasteellista, se ei ole mahdotonta. Valitse miten mittaat menestystä; klikkaukset, näyttökerrat, seuraajat, mikä on sinun toimintasi kannalta oleellista?
  4. Valitse kanavat
    Valitse kanavat ja määrittele niiden tarkoitukset. Jokaisella kanavalla on oma tavoitteensa ja tarkoituksensa. Instagramin pääasiallinen tavoite ei ole jakaa tutkimuksia tai yrityksen vuosikertomusta, sille on oma kanavansa.
  5. Analysoi
    Analysoi jatkuvasti toimintoja. Seuraa, mikä toimii ja mikä ei, ja optimoi aktiviteetteja sen mukaan.
  6. Paina kaasua
    Kuulemme näitä jatkuvasti: ”Meidän alamme ja tuotteemme eivät sovi Instagramiin!” ”Minä en pidä Facebookista, ja siksi ajattelen, että asiakkaanikaan eivät siellä ole.” Älä jarruttele henkilökohtaisten mielipiteidesi vuoksi. Anna mennä, ja pidä hauskaa!

Tags:

Inbound
Raportointi
Sisältömarkkinointi
blog comments powered by Disqus
About me

Projektien suvereeni kaitsija Laura kirjoittaa sujuvasti SOMEa. Hän saa parhaat ideansa aina lenkkipolulla jossa juoksee kilpaa jänisten kanssa (niiden oikeiden). Blogiteksteissään Laura haluaa jakaa ilosanomaa sosiaalisen median hyödyntämisestä markkinoinnissa ja etsii vastauksia kysymykseesi: Miksi pitäisi?

Project manager superwoman Laura writes about social media marketing. She gets her best ideas at jogging paths where she tends to run like Phoebe. Laura is a social media enthusiast with a mission to convince the B2B world of the power of social media done right.

Lisää kirjoittajalta