Täytä lomake ja olemme sinuun yhteydessä! X

Kiitos!x

Kiitos viestistäsi!

Ota yhteyttä@

13.10.2017 - 9:30 Henrik Lagercrantz

Markkinointiyhteistyö GDPR:n pyörteissä

EU:n uusi tietosuoja-asetus eli GDPR vaikuttaa viimeistään ensi keväänä monen markkinointiorganisaation arkeen. Asetus astuu voimaan toukokuussa 2018, jolloin sen tuomat muutokset vaikuttavat luonnollisesti tuleviin markkinointitoimenpiteisiin, mutta mahdollisesti myös jo tehtyyn kampanjaan tai ohjelmistoon.

Modernilla markkinoijalla on kumppaninaan ainakin yksi martech-toimija joko järjestelmätoimittajana tai ”avaimet käteen” -palveluntarjoajana. Tulevaa tietosuoja-asetusta ja sen vaikutuksia on tulkittu monessa organisaatiossa usealla tavalla. Riskiksi voikin muodostua nämä tulkintaerot, kun organisaatiot tulkitsevat GDPR-säädöksiä ja niiden vaikutuksia käytännön toimintaansa eri tavoin.

Jokaisen modernin markkinoijan pitäisi viimeistään tässä vaiheessa havahtua ja ryhtyä pikaisesti kartoittamaan tilannettaan.

 

Kaikki alkaa kartoituksesta

Ensimmäiseksi on selvitettävä teknologiat ja kumppanit, joiden kanssa henkilötietoja käsitellään. Seuraavaksi on tutkittava, miten organisaatio käsitellee henkilötietoja kumppaniympäristössä. Sitten on varmistettava, että arkipäivän käytännöt henkilötietojen jakamisesta kumppaneille ja niiden käsittelystä ovat kunnossa.

Kun edellä mainitut ensiaskeleet on tehty, on aika varmistaa, että kumppanien ja oman organisaatiosi tulkinnat asetuksen muutoksista ovat samassa linjassa.

Mitkä tiedot organisaatiossanne luetaan henkilötiedoiksi? Mitä rekistereitä ylläpidätte ja mitkä näistä ovat lupaan perustuvia rekistereitä ja mitkä muilla perustein ylläpidettäviä rekistereitä?

Entä lupaan perustuvat rekisterit, jotka ovat olemassa jo ennen GDPR:n voimaantuloa? Tarvitseeko niille tehdä jotain vai tehdäänkö mitään? Mitä luvan todennettavuus-vaatimus tai luvan määräaikaisuus teillä käytännössä tarkoittaa?

 

Yhtäkään kumppania ei unohdeta

Kartoita tai pyydä markkinointiteknologiakumppaniasi kartoittamaan kaikki käytössä olevat prosessit ja automatisoidut ohjelmat, joissa käytetään profilointia ja automaattista päätöksentekoa. Näiden prosessien kohdalla on varmistettava, että mahdollinen profilointikielto toteutuu.

Kun näihin kysymyksiin on vastattu yhden yhteistyökumppanin kanssa ja käytännön operaatiot ovat samassa linjassa tulkintojenne kanssa, on sama selvitystyö tehtävä jokaisen relevantin yhteistyökumppanin kanssa.

Tehokkaalla viestinnällä riskejä hallitsevat organisaatiot laativat GDPR:n tulkinnoista ja käytännöistä helposti jaettavan "Playbookin" tai ohjekirjan, jolla helpottavat yhteistyötä nykyisten sekä tulevien yhteistyökumppaneiden kanssa. Näin tekemällä varmistat, että organisaatiosi ja yhteistyökumppanisi ovat samalla viivalla vähintäänkin siitä hetkestä eteenpäin, kun GDPR astuu voimaan.

Tärkeää on, että pyydät jokaista kumppaniasi perehtymään, kuittaamaan ja ymmärtämään ohjekirjan tulkinnat ja vaikutukset käytäntöön – myös silloin kun kumppanin sinun asiakkuutta hoitavassa tiimissä tapahtuu henkilömuutoksia.

 

Tarvitsetko apua GDPR:n kanssa?

Asiantuntijamme auttavat kaikissa tietosuoja-asetukseen liittyvissä kysymyksissä ja ongelmatilanteissa. Ota rohkeasti yhteyttä!

TILAA GDPR KARTOITUS>>

Sivultamme löydät myös kattavat ohjeet siihen, miten asetuksen vaatimiin muutoksiin kannattaa valmistautua.

NÄIN SELÄTÄT GDPR:N>>

Löydät runsaasti lisätietoa tietosuoja-asetuksesta ID BBN:n GDPR-sivulta.

GDPR:N KOUKEROT TUTUKSI>>

 

Saatat pitää myös näistä artikkeleistamme:

EU:n tietosuoja-asetuksen uudistus vaikuttaa merkittävästi markkinoinnin automaatioon

Kuinka automaatio helpottaa markkinoinnin ammattilaisen työtä 

 

 

Tags:

GDPR
Kampanjahallinta
Kampanjasuunnittelu
Markkinoinnin automaatio
Markkinointiteknologia
Moderni digimarkkinoija
blog comments powered by Disqus
About me

Henrik Lagercrantz on ID BBN:n markkinointiteknologian osaston päällikkö, joka on työskennellyt viimeiset seitsemän vuotta markkinoinnin automaation ja eri teknologioiden käyttöönottoprojekteissa. Henkka syttyy työssään siitä, kun organisaatiot ja yksilöt haluavat mennä rohkeasti eteenpäin ja uudistua. Markkinointiteknologioiden parissa työskentelyn parhaita puolia on hänen mukaansa se, että loogista ajattelua pääsee soveltamaan klassisen luovuuden kanavointiin ja tunteita herättävän viestinnän jalkauttamiseen.

Vapaa-ajalla ja työmatkoillaan Henkka uppoutuu audiokirjojen ja pod-castien maailmaan. Häntä inspiroi erityisesti eri aloilla menestyneiden ihmisten tarinat, joissa menestys on vaatinut kasvua, oivalluksia ja ongelmien selättämistä.

Lisää kirjoittajalta