Täytä lomake ja olemme sinuun yhteydessä! X

Kiitos!x

Kiitos viestistäsi!

Ota yhteyttä@

28.2.2016 - 22:00 Susanna Juusti

MEILAUSTA, SPÄMMÄYSTÄ VAI TEHOKASTA KOHDENNETTUA MARKKINOINTIA?

Markkinoinnissa, niin kuin monella muullakin saralla, innostutaan valtavasti kaikesta uudesta. Uuden lumoissa ei pidä kuitenkaan unohtaa perustekemistä ja hyväksi todistettuja keinoja ja kanavia.

Viime aikojen hypetys on pyörinyt sosiaalisen median ympärillä, ja yhdessä sun toisessakin yrityksessä on laadittu somestrategioita ja suunnitelmia, allokoitu resursseja sisällöntuotantoon ja kehitetty erilaisia kisoja, jippoja ja kikkoja, millä ihmiset saataisiin tykkäämään, jakamaan, osallistumaan ja niin edelleen. Sosiaalinen media on toki tärkeä kanava ja merkityksellinen osa markkinointimixiä, mutta uuden lumoissa ei pidä unohtaa perustekemistä ja hyväksi todistettuja keinoja ja kanavia.

Exact Targeting -tutkimuksen mukaan email-markkinoinnin ROI on 1:45, eli jokainen käytetty euro tuottaa 45 € myyntiä. Tämä on siis keskiarvo, ja joillakin aloilla ROI on ihan toista luokkaa, kun segmentointi, ostajapersoonan määrittelyt, avainviestit ja tarjottu lisäarvo ovat hyvin suunniteltuja ja kampanjointi säännöllistä ja systemaattista.

Tuloksia laadukkaalla datalla ja sisällöllä

B-to-B-puolella käytännössä kaikki kontaktit voidaan tavoittaa sähköpostin avulla. Kohdentaminen ja oikea sisältö varmistavat sen, että viestit myös avataan ja luetaan. Se, kuinka hyvä peitto sähköpostitse saavutetaan kohderyhmässä, riippuu sitten täysin datan laadusta.

Toimiva kohdennettu markkinointi, olipa kanava sitten mikä tahansa, lähtee aina siitä, että kontaktirekisteri on kunnossa. Tämä ei tarkoita ainoastaan sitä, että sähköpostiosoitteet tai puhelinnumerot ovat oikein. Kyse on siitä, että olemme rikastuttaneet kontaktidataa niin, että voimme lähestyä ihmisiä heitä kiinnostavilla asioilla ja ehdotuksilla.

Mielenkiintoista järjestelmien osalta onkin se, että ei ole ihan samantekevää, miten ja millä välineellä sähköpostimme lähetämme. Lähettäjän maine on noussut yhä keskeisemmäksi kriteeriksi siinä, päätyykö viesti Inboxiin vai Spam-filtteriin. Myönnän itsekin ajatelleeni, että samapa tuo, mistä viesti lähtee, kunnes olen asiaan perehtynyt ja kuunnellut minua viisaampia, jotain teknologiasta ymmärtäviä tahoja.

Statistiikka vaatii aina analysointia ja vertailua

Sosiaalinen media on tämän päivän hot topic, ja sillä puolella puhutaankin paljon potentiaalisesta peitosta, jolloin mittarina pidetään kaikkia kanavan seuraajia. Toinen asia on se, kuinka moni oikeasti saavutetaan. Return Pathin tekemän tutkimuksen mukaan 21 % meileistä katosi tai niiden perillemeno estettiin vuonna 2015. Voi kuitenkin miettiä vanhaa "puoliksi tyhjä vai puoliksi täysi" -dilemmaa ja todeta, että neljä viidestä meilistä löytää tiensä vastaanottajan inboxiin. Suhdeluku on aika tavalla parempi kuin todennäköisyys siitä, että neljä viidestä Facebook-sivun tykkääjästä lukisi sinne tekemämme päivityksen.

Sähköpostikampanjoista saatava statistiikka on ihan omaa luokkaansa. Mittareita löytyy joka lähtöön, ja haasteena on ennemmin oikeiden mittareiden valinta ja tulosten tehokas analysointi kuin se, ettei tietoa olisi saatavilla. Toki myös lähetyksiin käytettävä järjestelmä vaikuttaa siihen, mitä dataa on käytettävissä ja millä tarkkuudella.

Statistiikasta ei sinänsä ole juurikaan iloa, ellei sitä osaa verrata ja analysoida. Pohdinnat esimerkiksi siitä, miten kampanja toimi verrattuna omiin muihin kampanjoihin tai muihin alan yritysten kampanjoihin, antavat syvyyttä ja perspektiiviä analysoida tuloksia ja myös tehdä säätöjä tulosten pohjalta. Tällä en tarkoita hötkyilyä suuntaan jos toiseen, vaan systemaattista kehitystyötä, jotta viestit saadaan hiottua huippuunsa. Voisi puhua jopa "sähköpostiviestien SEO:sta" - miten saamme omat viestimme ykkössijalle kaikkien viestien joukossa?

Hyvää kampanjaa ei tarvitse luoda tyhjästä

Jotta viesti menee tehokkaimmin perille, kampanjan tulee näyttää ja tuntua yhtenäiseltä. Tänä päivänä hyvät kampanjat toimivat niin mobiilissa kuin desktopissa; viestien tulee toimia suunnitellusti ja olla yhdenmukaisia sekä visuaalisesti että funktionaalisuuksien osalta. Lähettäjä vastaa siitä, että vastaanottaja saa brändin mukaista viestintää välineestään riippumatta.

Email-markkinointi on osa yrityksen modernia digitaalista markkinointia. Sen tehokkuus riippuu täysin siitä, kuinka hyvin kampanjat on toteutettu. Tässäkin ollaan jatkuvan parantamisen ja kehittämisen tiellä. Onneksi analytiikka on päätöksenteon tukena, kun kampanjoita suunnitellaan ja toteutetaan. Joskus vanhat konstit toimivat paremmin kuin pussillinen uusia.

Tags:

Markkinointiteknologia
Sähköpostimarkkinointi
blog comments powered by Disqus
About me

Susanna rakastaa hyvää markkinointia. Hänelle hyvän markkinoinnin määritelmä on yksinkertainen: se tukee myyntiä, eli sillä tehdään rahaa. Susanna tietää, miten se onnistuu parhaiten.

Susanna on yksi ID BBN:n perustajista, ja hän luotsaa kokemuksella ja kovalla draivilla asiakkaitaan ja firman tiimiä tuottamaan toimivia kampanjoita. Hänen blogistaan saat vinkkejä ja näkemystä siihen, kuinka markkinoinnista otetaan kaikki tehot irti.

Susanna (VP, Customer Experience) loves excellent marketing. She defines excellent marketing in a very simple way: marketing that supports sales. In other words, it generates profit. Susanna knows how to make this happen.

As one of the founders of ID BBN, Susanna has a tremendous amount of experience that she uses to guide both her customers and ID BBN teams into realizing effective campaigns. Her blog posts impart tips and insight into how to leverage the power of marketing.

Lisää kirjoittajalta