Täytä lomake ja olemme sinuun yhteydessä! X

Kiitos!x

Kiitos viestistäsi!

Ota yhteyttä@

12.7.2017 - 11:40 Matti Aalto-Setälä

Mitä seuraavaksi tapahtuu? -Interaktiivisuuden hyödyntäminen peleissä ja asiakkaan matkalla

Keskustelin ystäväni, ohjaaja Stobe Harjun kanssa elokuvien tekemisestä. Harjun visiossa on yhä interaktiivisemmat elokuvat, joiden juonteenkäänteet katsoja päättää itse. Mietinkin, miten tätä interaktiivisuutta voisi hyödyntää markkinoinnissa?

Stobe Harju on ohjannut muun muassa Alan Wake -pelin välitarinoita ja työstänyt Quantum Break -peliä. Välitarinat ovat pelien välissä olevia, tarinaa eteenpäin vieviä elokuvanpätkiä, ”cut scenes”.  Niiden tekeminen on yllättävän työlästä puuhaa: sensoripukuun sonnustautuneet oikeat näyttelijät näyttelevät kaikki kohtaukset, ja kuvattu materiaali animoidaan pelihahmojen päälle. Kasvojen ilmeet ja puhe animoidaan erikseen. Digitaalisuus ja ihmiset yhdistyvät luovalla tavalla ja lopputulos on maaginen.

Oma valinta vaikuttaa juonenkäänteisiin

Koska Harju on modernin elokuvanteon aallonharjalla, kysyin häneltä myös elokuvien tulevaisuudesta. Harju visioi, että tulevaisuudessa elokuvateatterin katsojat näkevät tarinasta erilaiset juonenkäänteet, riippuen näiden omista toiveista. Yksi haluaa nähdä paljon toimintaa ja toinen romantiikkaa, joku haluaa nähdä realistisemman ja toinen onnellisemman loppuratkaisun. Vaihtoehdot voisivat valikoitua vaikka tunnetilojen mukaan. Pelkoa voi vahvistaa tai tasata.

Koska minä olen kiinnostunut ihmisen mittaamisesta, mietin voisiko sensoreilla reaaliaikaisesti mitata tunnetiloja ja vaikuttaa niihin? Kiinnostava, jopa hieman pelottava ajatus. Ja varmasti toteuttamiskelpoinen. Oletetaan vaikka, että elokuvaa katsomaan tulleen pojan tavoitteena on päästä pussaamaan tyttöä ensimmäistä kertaa. Voisiko hän tilata tytölle sellaiset juonenkäänteet, jotka edesauttavat häntä tavoitteessaan? Meneekö sinulla nyt kädet nyrkkiin ja vetoat luonnollisuuteen ja manipuloinnin kieltämiseen? No, tämä on vain teoriaa. Väittäisin kuitenkin, että tällainen toiminta on markkinoinnissa tätä päivää.

Enemmän kuin tuotesijoittelua

Kiinnostaisiko sinua sellainen elokuva, joka saa asiakkaasi rakastumaan tuotteeseesi? Joka ei ainoastaan luottaisi tuotesijoitteluun vaan menisi askeleen pidemmälle; jokaiselle asiakaspersoonalle luotaisiin omanlaisensa elokuva tukemaan ostoprosessin oikeaa vaihetta.

Mietiskelen näitä asioita tietenkin digimarkkinointipolkujen näkökulmasta – miten me tuottaisimme entistäkin luovempia ja vaikuttavampia asiakaspolkuja? Usein luovuus jää myynti- ja markkinointisuppilon alkupäähän ja laskee matkan edetessä kuin lehmän häntä. Asiakas olisi saatava uudestaan ja uudestaan innostumaan tarinastamme. Pelkkä alussa oleva hieno video ei enää riitä. Meidän olisi pystyttävä pitämään asiakkaan into ja vire yllä koko ostajan matkan ajan. Ja ohjattava oikeaan suuntaan – jos asiakas tuntee, että me ymmärrämme hänen tarpeensa, se hyödyttää myös meitä.

Pyrimme koko ajan kehittämään luovuuden, maagisuuden ja systemaattisuuden yhdistelmää ja kokeilemaan uusia teknologioita ja ideoita. Kutsumme sitä systemagiaksi! 

Kaipaako sinun asiakkaasi matka uusia käänteitä? 

Ehkä...                               Ehdottomasti!

Lue lisää asiakkaan matkasta ja ostajapersoonien rakentamisesta oppaastamme!

Tags:

Markkinoinnin automaatio
Moderni digimarkkinoija
Ostajapersoonat
Sisältömarkkinointi
blog comments powered by Disqus
About me

Digitalisaation keskipisteessä oleva Matti kirjoittaa näkemyksistään tämän päivän markkinoinnista. Matti auttaa päivätyönään Suomen parhaita yrityksiä modernin markkinoinnin ihmeellisessä maailmassa. Yötyönään hän vetäytyy studioonsa musiikin vielä ihmeellisempään maailmaan. Ennen vanhaan markkinoinnissa ei ollut kyse teknologiasta – eikä ole nytkään. Kaiken keskiössä on asiakas ja hänen tunteensa. Asiakkaiden kokemus on pyhä asia.

Being at the center of digitalization, Matti writes about his views on today’s marketing. In his day job Matti helps top Finnish companies succeed in the marvelous world of modern marketing. During night time, he retreats to his studio to engage in the even more wonderful world of music.

Previously marketing was not about technology - nor is it today. At the heart of everything is the client and his or hers feelings. The customer's experience is a sacred thing.

Lisää kirjoittajalta