Täytä lomake ja olemme sinuun yhteydessä! X

Kiitos!x

Kiitos viestistäsi!

Ota yhteyttä@

9.11.2017 - 12:16 ID BBN Vieraskynä

Mitä tapahtuu vuonna 2030?

Tulevaisuus on aina kiinnostanut ihmistä. Jo vuosisatoja ihmiset ovat visioineet siitä, mitä tulevaisuus voi tuoda tullessaan. Parhaimmillaan ennustukset ovat onnistuneita, kuten vuonna 1908 ollut pilapiirros sanomalehdessä, jossa ihminen puhui kävellessään kaupungilla puhelimeen. Pilapiirtäjällä oli selvästikin jokin ennakkoaavistus matkapuhelimesta. Toisaalta ennustukset tulevaisuudesta ovat menneet enemmän kuin metsään. Tästä esimerkki löytyy vuonna 1903 piirretyssä pilapiirroksessa, jossa esiteltiin tulevaisuuden ruokailutapahtumaa. Siinä ihmisen päällysvaatteet riisui robotti ja ruoka tulee asiakkaan pöytään nappia painamalla automaatista.

 

Entä sitten tulevaisuus vuonna 2030? Minkälainen on ihminen tuolloin? Entä teknologia?

Ennustaminen, varsinkin tulevaisuuden, on vaikeaa, on joku viisas joskus sanonut. Korjaisin itse kuitenkin tätä tunnettua sanontaa seuraavanlaiseksi:

Ennustaminen, varsinkin tulevaisuuden, on helppoa. Kuka tahansa pystyy siihen. Se, että ennustus osuu oikeaan, onkin sitten jo hankalampi juttu.

 

Ennustuksia pystyy siis lausumaan kuka tahansa. En itse näe, että niillä on sinänsä arvoa, koska etukäteen emme voi tietää, mikä niistä toteutuu. Tärkeämpi juttu on mielestäni tulevaisuuden ennakointi, jossa ei koskaan lukkiuduta yhteen tulevaisuuden näkökulmaan, vaan siinä on tärkeä uskaltaa kyseenalaistaa vallitsevatkin näkemykset tulevaisuudesta.

Jokaisella itseään kunnioittavalla organisaatiolla on olemassa tietenkin oma visionsa. Visio perustuu organisaation ennustukseen tulevaisuudesta: jotta voisi määrittää toivotun paikan tulevaisuudessa (visio), on tietenkin määriteltävä ensin tulevaisuus. Hyvässä organisaatiossa työntekijät seisovat vision takana. Pidetään yhtä ja organisaatiokulttuuri on harmoninen. Mutta tässä piilee mahdollinen kompastuskivi: mitä jos tulevaisuus, mihin organisaatio uskoo, onkin vain yksi väärä ennustus monien joukossa?

Futuristien (ammattikunta, jota kirjoittaja edustaa) tehtävä organisaatiomaailmassa on tuoda esille erilaisia tulevaisuuksia ja ennen kaikkea kyseenalaistaa se tulevaisuus, jonka kannatus organisaatiossa on suurin. Ongelma nimittäin on se, että jos liikaa uskotaan johonkin tulevaisuuteen, sokeudutaan helposti muille mahdollisille tulevaisuuksille. Ja jos on sokeutunut tulevaisuudelle, joka sitten oikeasti tapahtuukin, se voi koitua organisaation tai yksilön kohtaloksi.

Futuristeilla ei siis koskaan ole edessään vain yhtä tulevaisuutta vaan monia. Me käytämme keskusteluissa käsitettä skenaariot. Tulevaisuus voi olla X tai sitten se voi olla Y tai Z tai vaikka Omena. Futuristin tarkoituksena on luoda organisaatioille kirjo tulevaisuuksia ja pohtia organisaation työntekijöiden kanssa niiden haluttavuutta, merkityksiä ja vaikutuksia.

Otsikon kysymys, siis mitä tapahtuu vuonna 2030, ei ole futuristin kannalta relevantti. Tulevaisuuden tutkija näkee vuonna 2030 erilaisen kimpun tulevaisuuksia. Osa niistä on toivottuja ja haluttuja. Osa sellaisia, jotka ovat hyvin dystooppisia ja ikäviä meille kaikille. Mikä on sitten se tulevaisuus mihin lopulta päädymme? Sitä emme voi etukäteen tietää, mutta pohtimalla mahdollisia vaihtoehtoja, voimme pyrkiä välttämään ikäviä tulevaisuuksia ja tekemään niitä mukavia. Ennakoimalla pystymme siis varautumaan.

Tarkinta, mitä futuristi pystyy sanomaan vuodesta 2030 on se, että vuosi 2030 on juuri sellainen, minkälaiseksi me ihmiset ja organisaatiot sen muokkaamme. Tekemisemme siis tänään ja huomenna ovat niitä merkitseviä.

 

Elina Hiltunen

Futuristi ja tietokirjailija Elina Hiltunen on koulutukseltaan kemian diplomi-insinööri ja kauppatieteiden tohtori. Hän on erikoistunut tulevaisuuden ennakointiin ja heikkoihin signaaleihin. Hiltunen on aktiivinen luennoitsija ja on kirjoittanut lukuisia kirjoja teemoista tulevaisuus ja teknologia.
ID BBN:n 25-vuotisjuhlassa Elina Hiltunen visioi puheessaan ihmisen ja teknologian yhteiselosta vuonna 2030.

 

 

Neljännesvuosisadan juhlan kuvat ovat julki, käy katsomassa fiilistä kuvagallerista.

Tags:

Customer Experience
Moderni digimarkkinoija
blog comments powered by Disqus
About me

Vieraskynäosiossa ID BBN:n valitsema asiantuntija tuo esille omia näkemyksiään kiinnostavista ja ajankohtaisista ilmiöistä.

Lisää kirjoittajalta