Täytä lomake ja olemme sinuun yhteydessä! X

Kiitos!x

Kiitos viestistäsi!

Ota yhteyttä@

6.3.2014 - 2:12 Tero Rantaruikka

Näin automaatio helpoittaa markkinoinnin ammattilaisen työtä!

Markkinoinnin ammattilainen käyttää suuren osan työstään rutiinitöihin, joiden hoitaminen nykytekniikalla olisi nopeaa ja helppoa. Automatisoimalla rutiineja ja jättämällä työt järjestelmien huoleksi, aikaa säästyy tuottavaan työhön ja luovuuteen.

Sähköpostityökalut ovat viime vuosien aikana kehittyneet tasolle, jolla suhteellisen pienellä vaivalla ja osaamisella on helppo rakentaa kampanjaviestejä. Kampanjoiden hallintaan ja kohderyhmien käsittelyyn kuluu kuitenkin aikaa ja mahdollisuudet hienostuneempaan segmentointiin ovat melko pienet. Jos haluat lähettää vaikkapa tapahtuman muistutusviestin viikkoa ennen viimeistä ilmoittautumispäivää niille tamperelaisille markkinointipäälliköille, jotka eivät ole klikanneet tapatuman ensimmäistä kutsuviestiä, on edessä pitkä Excel-jumppa ja uuden kampanjan rakentaminen. Nämäkin tehtävät voisi määritellä automaatio-ohjelmalle kymmenessä minuutissa ja jättää lähettämisen järjestelmän huoleksi.

Esimerkkejä kampanjoista, jotka helpottavat markkinoinnin ammattilaisten työtä.

Uutiskirjeen lähettäminen
Huhtikuun uutiskirjeen voimassaoloajaksi määritellään kuun kolme ensimmäistä viikkoa. Kun henkilö täyttää uutiskirjeen tilauslomakkeen määritellyn ajan kuluessa, hän saa viimeisimmän uutiskirjeen välittömästi. Uutiskirjeen mainosbanneri muuttuu automaattisesti kontaktin asuinpaikan mukaan.

Lisätietokampanja dokumentin ladanneille
Prospekti lataa yrityksen sivuilta eKirjan. Järjestelmä tunnistaa uuden kiinnostuneen henkilön ja lähettää automaattisesti kahden viestin lisätietokampanjan kyseisestä aiheesta, oman alueen myyntivastaavan allekirjoituksella.

Tapahtumakampanja
Ensimmäisen kutsuviestin jälkeen järjestelmä odottaa kaksi viikkoa ja lähettää uuden viestin henkilöille, jotka eivät ole vielä ilmoittautuneet tapahtumaan. Ilmoittautuneet saavat viikkoa ennen tapahtumaa muistutusviestin ja vuorokautta ennen tapahtumaa tekstiviestin. Ilmoittautuneilla on myös mahdollisuus perua osallistuminen joko sähköpostilla tai vastaamalla tekstiviestiin. Tapahtumasta vastaavat henkilöt saavat viikoittain raporttiviestin ilmoittautuneista ja peruutuksista. Tapahtuman jälkeen osallistuneet saavat kiitosviestin.

Liidien aktivointikampanja
Myynnin CRM integroitu markkinointijärjestelmä tunnistaa, mikäli liidi on saanut tarjouksen 8 viikkoa sitten, mutta liidin tilassa ei ole tapahtunut muutoksia tämän jälkeen. Viilentynyt liidi saa järjestelmästä erikoistarjouksen sähköpostiinsa.

Yllä kuvatut kampanjat ovat yksinkertaisia peruskampanjoita, jotka on mahdollista rakentaa helposti ja nopeasti markkinoinninautomaatiojärjestelmällä. Järjestelmällä voidaan rakentaa sähköpostiviestit, kampanjasivut, lomakkeet ja kohderyhmät sekä automatisoida kampanja toimimaan itsenäisesti. Markkinoinnin tehtäväksi jää seurata kampanjan tehoa ja tehdä tarvittavat muutokset. Markkinointi voi siis käyttää aikaansa luovaan suunnitteluun, järjestelmän hoitaessa rutiinit.

Lue myös:
Starttiopas markkinoinnin automaatioon

Katso markkinoinnin automaation asiakascaset:
Atos (iso, kansainvälinen IT-yritys)
Ruukki

Tags:

Kampanjahallinta
Liidit
Markkinoinnin automaatio
Sähköpostimarkkinointi
blog comments powered by Disqus
About me

Digitaalisen markkinoinnin sekatyömies ja automaatiokampanjoiden Yoda Tero kirjoittaa mieluiten markkinoinnin automaation Voimasta ja kuinka Voimaa voi käyttää päivittäisissä kampanjoissa. Vapaa-ajalla Tero hengaa jazz-klubeilla ja levittää polkupyöräilyn ilosanomaa.

Lisää kirjoittajalta