Täytä lomake ja olemme sinuun yhteydessä! X

Kiitos!x

Kiitos viestistäsi!

Ota yhteyttä@

4.10.2017 - 13:26 Jere Hakamäki

Osaamisen aarreaitta tekniikan ammattilaisille

ID BBN tunnetaan markkinoinnin teknologian huipputoimistona. Mitä kuuluu tekniikan taitureiden työpäivään? Pari kevättalvella 2017 aloittanutta tulokasta kertoo kokemuksistaan. Tällä haavaa Meksikosta käsin etätöitä tekevällä Joonas Lieppisellä on vastuualueenaan tekninen taitto / front end, Tiia Toivonen työskentelee koto-Suomessa nimikkeellä Web Developer / Marketing Automation Specialist.

 

Kuvaile lyhyesti, mitä hommia teet ID BBN:llä.

Joonas:

Työni keskittyy enimmäkseen HTML-pohjaisten resurssien luontiin ja käyttöön automatisoidussa markkinoinnissa. Luotavasta resurssista riippuen pääsen pelailemaan tyylimääritysten ja skriptauksen kanssa paljon, ja usein myös syventymään niihin mielenkiintoisten tilanteiden ratkaisuissa.

Tiia:

Monenlaisia tekniikan puolen hommia. Markkinoinnin automaatiota, verkkopalveluita ja nettisivustojakin tulee tehtyä.

 

Millainen koulutus ja mitä erityisosaamista sinulla on?

Joonas:

Olen valmistunut Kauppiaitten Kauppaoppilaitos Mercuriasta tietotekniikan merkonomiksi 2010. Ohjelmointiin ja skriptaukseen liittyvien taitojen perusteet olen opetellut itse yläkouluikäisenä ja kehittänyt niitä useissa eri töissä ja työharjoitteluissa Suomessa ja Japanissa. Niin kuin varmasti monilla tietokoneiden parissa työskentelevillä, minulla on osaamista vähän laidasta laitaan. Erityisosaamiseksi voisin ehkä sanoa japanin kielen taidon.

Tiia:

Valmistuin 2012 Turun ammattikorkeakoulusta tradenomiksi, tietojärjestelmien sivujuonteella. Olen kasvanut aika hyvin tietokoneisiin kiinni, meillä oli kotona jo 90-luvun alussa kone, jonka kanssa sai opetella ohjeiden antamista komentorivillä että sai Windowsin tai mitään käyntiin.

 

Milloin tiesit, että sinusta tulee IT-ammattilainen?

Joonas:

On vaikea sanoa aikaa, jolloin olisin ollut täysin tietoinen siitä, että tulen työskentelemään IT-ammattilaisena. Olen ollut pienestä pojasta lähtien kiinnostunut elokuvien, animaatioiden ja oikeastaan kaiken funktionaalisen ja liikkuvan luonnista. Nämä asiat ovat harrastuksien kautta vieneet minua tietokoneiden kanssa työskentelyn suuntaan. Silti näen kiinnostavana kaikenlaiset työt, koska aina on asioita, joita voi tehdä paremmin, ja se on mielenkiintoista. Web-kehityksessä kuitenkin nämä tarpeet funktion ja visuaalisen luonnille täyttyvät mielestäni parhaiten, kun pystyy näkemään ja kokemaan työn tuloksen miltei reaaliajassa.

Tiia:

Sanoisin että päädyin tällaisiin töihin puolivahingossa kiinnostusten kautta, eli sellaista pistettä ei varmaan tullut. Hakeutuminen vakavasti alalle alkoi varmaan opiskelujen aloittamisesta, niiden aikana valkeni, että tästähän voi päätyä työuralle.

 

Oletko aikaisemmin tehnyt töitä markkinoinnin ja mainonnan parissa?

Joonas:

En ole.

Tiia:

Tällä mittakaavalla en, olen aina pysytellyt taustahommissa tekniikan parissa. Markkinointi työnä on itselleni tarkoittanut aikaisemmin esimerkiksi platformien tuottamista pienille yrityksille tai ”somepersoonille”.

 

Miksi halusit ID BBN:lle töihin?

Joonas:

Markkinoinnin automaatio oli minulle täysin uusi asia, ja web-kehitykseen liittyvä osaamiseni avasi minulle ovet tämän oppimiseen. En heittäisi pois mahdollisuutta oppia näin mielenkiintoisia ja kaivattuja taitoja. Täydellisesti varmistuin halustani työskennellä ID BBN:llä tietenkin vasta paikan päällä. Näin mukavaa työporukkaa ja joustavaa työpaikkaa en ole vielä aikaisemmin kohdannut.

Tiia:

Sanoisin että tuli tarve päästä johonkin isompaan veteen. Halu saada jotain uutta aivoja kutkuttavaa oli vastustamaton.

 

Mitä taitoja olet täällä oppinut?

Joonas:

Olen oppinut paljon erilaisiin järjestelmiin liittyviä taitoja ja päässyt syventymään todella paljon aikaisempiin osaamisiini. Ennen olen työskennellyt yksin web-kehityksen parissa, jonka takia minulla oli aika niukka ymmärrys ja kokemus ryhmässä työskentelystä yhteisten projektien kanssa. Taitojen lisäksi täällä oppii näkemään todella monia web-mediaan liittyviä asioita uudella tavalla, joka on ollut iso plussa työskentelyn ohella.

Tiia:

Tässä puolessa vuodessa sitä on mentaalisesti vasta ehtinyt rauhoittumaan ajatukseen, että täällä ollaan. Ainakin on oppinut hyödyntämään osaamistaan paremmin, laajemmin ja syvemmin. Myös yhteistyökyky on hyvin läsnä ja tärkeämpää kuin ennen.

 


ID BBN:llä etätyö onnistuu mainiosti. Joonas Lieppinen on parhaillaan tiimissä mukana Meksikosta käsin.

 

Mitä yllätyksiä työ on tuonut eteen?

Joonas:

Yllätyin siitä, miten nopeaa oli päästä sisälle markkinoinnin automaation toimintaan. Suurin yllätys on kyllä varmaan ollut, kuinka paljon jokapäiväinen sähköpostilaatikkoon saapuva markkinointiviesti on vaatinut suunnittelua, tietoa ja työtä saapuakseen minulle. En vielä vuosi sitten olisi uskonut, että kirjeen vastaanottajaa ajatellaan niin paljon kampanjoita ja kirjeitä suunniteltaessa ja luotaessa.

Tiia:

Tähän mennessä odotukset on osuneet aika nappiin. Yllätyksiä siis ei ehkä sinänsä, mutta jos jotain mainittakoon, työ on tuottanut ihan vaan positiivisia fiiliksiä.

 

Miten sujuu yhteistyö firman luovan puolen kanssa?

Joonas:

Luovan puolen kanssa työskentely toimii niin sulavasti, että materiaalit löytyvät miltei aina loppuun asti hiottuna koneeltani projektia aloittaessa ilman erillisiä pyyntöjä.

 

Tiia:

Siinähän se. Todellisuudessa se on ollut helppoa, täällä on ollut hieno huomata, miten asiantuntevasti myös luova puoli hoitaa teknisiäkin seikkoja ja hioo omaa luovuuttaan käyttäen tekniikkaa pohjanaan. Ja jälki on aina priimaa!

 

Mikä ID BBN:llä on parasta?

Joonas:

Yhtä parasta asiaa en osaa sanoa. Hyviä asioita ID BBN:llä työskentelyssä on mielestäni tehokas suhtautuminen työntekoon. Työnteon sijainti, aika ja toteutustapa on projektin puitteissa joustavaa. Pidän siitä, että prioriteettina on asiakkaan tarpeet, eikä pistetä liikaa energiaa toissijaisiin asioihin. Toisena todella hyvänä asiana pidän sitä, että työpaikalla huomioidaan myös työntekijän henkilökohtaisessa elämässä tapahtuvat muutokset ja tarpeet.

Tiia:

Inhimillisyys, yhteistyö ja asiantuntevuus.

 

Millaisia urahaaveita sinulla on?

Joonas:

ID BBN:lle pääsy oli yksi urahaaveen toteutuminen, jonka jälkeen on avautunut ehkä liiankin paljon uusia mielenkiintoisia asioita ja mahdollisuuksia. Menee varmaan vielä aikansa, ennen kuin selkeytyy, mihin suuntaan eniten haluaisin päästä.

Tiia:

Tavoite on aina ajatella laajasti, ja sitä haen myös urallani.

 

Millaista on projektipäällikön työ modernin markkinoinnin parissa? Lue ID BBN:n tuoreimmista proikkaritulokkaista!

 

Huom! Meillä kaivataan vahvistuksia, täällä näet ID BBN:n avoimet työpaikat.

Tags:

Ihme duuneja
Markkinoinnin automaatio
Sähköpostimarkkinointi
blog comments powered by Disqus
About me

Reilut 15 vuotta kynän varressa viihtynyt Jere osaa kiteyttää, oivaltaa ja väläyttää niin suomeksi kuin englanniksikin. Parhaat kicksit hän saa kehittämällä innostavia konsepteja, jotka istuvat asiakkaan liiketoimintaan ja tavoitteisiin kuin nenä päähän.

Lisää kirjoittajalta