Täytä lomake ja olemme sinuun yhteydessä! X

Kiitos!x

Kiitos viestistäsi!

Ota yhteyttä@

26.9.2018 - 6:00 Matti Airas

Prediktiivinen markkinointi (isossa) pähkinänkuoressa

Prediktiivinen markkinointi tarkoittaa, että markkinointi- ja myyntitoimenpiteiden tukena käytetään prediktiivistä analytiikkaa.

Analytiikan avulla pystytään etukäteen saamaan selville, mitkä käytössä olevista markkinointi- ja myyntitoimista todennäköisimmin johtavat haluttuun asiakaskäyttäytymiseen. Näin vältetään turhat ja usein tuloksettomat toimenpiteet, jotka vievät sekä asiakkaiden että markkinointia tekevien yritysten resursseja.

Yksi ennakoivan markkinoinnin keskeisimmistä asioista on analyysi – Predictive Marketing Analytics (PMA) – jossa hyödynnetään asiakashistoriatietoja esimerkiksi taloudellisten tulosten ja trendien ennustamiseksi. PMA muun muassa paljastaa, mitkä tilit vaativat toimenpiteitä asiakaspoistuman välttämiseksi ja mitkä liidit todennäköisimmin jalostuvat asiakkaiksi asti. PMA tehdään käytännössä aina hyödyntämällä koneoppimista.  

 

 

Viimeisen viiden vuoden aikana suurin osa B2C-yrityksistä on alkanut hyödyntää ennakoivaa markkinointia. Mutta koneoppiminen ei ole mikään uusi juttu: samankaltaisia menetelmiä on ollut tarjolla jo lähes 50 vuotta.

Miksi koneoppimisesta on tullut viime aikoina niin suosittua?

Vastaus on kolmen tekijän summa:

1) Markkinointipilvet ja CRM-keskeinen myynti tuottavat valtavasti dataa, joka paljastaa muutokset ja trendit asiakkaiden käyttäytymisessä. Tietoa kertyy mainonnasta, markkinoinnista, myynnistä, asiakastuesta ja sosiaalisesta mediasta.

2) Datan lajitteleminen on helpompaa ja halvempaa kuin ennen. Vielä muutama vuosi sitten tiedon kerääminen, käsittely ja analysoiminen kesti viikkoja tai jopa kuukausia. Nykyaikaisten markkinointisovellusten ja niin sanottujen data science -alustojen avulla saman homman voi helposti automatisoida.

3) Koneiden laskentateho on edullista. Koneoppiminen edellyttää tietokoneelta paljon laskentatehoa, ja ennen tuon luokan tehokkuudesta sai maksaa pitkän pennin. Nyt Mooren laki on tehnyt tehtävänsä ja koneoppimisen vaatimasta laskennasta on tullut niin edullista, että jokaisella yrityksellä on siihen varaa.

Perinteistä ja ennakoivaa käsi kädessä

Perinteinen markkinointi- ja myyntityö pitää jatkossakin sisällään erilaisia tuotelanseerauksia, inspiroivia ideoita, kilpailijoiden seurantaa ja matkan varrella hyviksi havaittuja toimintatapoja.

Ennakoiva markkinointi on perinteisen markkinoinnin tavoin yhdistelmä taidetta, intuitiota ja tiedettä, mutta sen avulla yritykset pystyvät entistä luotettavammin ennustamaan asiakkaittensa käyttäytymistä.

Prediktiivinen markkinointi ei siis korvaa perinteisiä markkinointikeinoja, mutta sen avulla nähdään, mitä markkinointi- ja myyntikeinoja missäkin tilanteessa kannattaa käyttää ja kenelle niitä kannattaa suunnata.

Prediktiivinen markkinointi on perinteistä markkinointia täydentävä palikka, joka tarjoaa uuden ja entistä analyyttisemman tavan lajitella ja priorisoida toimenpiteitä.

Ennakoivaa markkinointia voi hyödyntää monin tavoin. Lue lisää>>

Haluatko tietää, onko yrityksesi valmis prediktiiviseen markkinointiin? Tee testi!

Tags:

Liidit
Markkinoinnin automaatio
Markkinointiteknologia
Menestystä muutoksesta
Moderni digimarkkinoija
Prediktiivinen markkinointi
Tulokselliset ohjelmat
blog comments powered by Disqus
About me

Matti on kokopäiväinen markkinoinnin automaation ja asiakaskokemuksen asiantuntija, joka on aikaisemmin työskennellyt Etumalle ja Nokialle Yhdysvalloissa. Hän on perehtynyt erityisesti datan käyttöön liiketoimintaprosessien ja päätöksenteon tukena.

Matti nauttii kirjoittamisesta, podcasteista (etenkin Yhdysvaltojen politiikasta), golfista, pitkistä kävelyistä vaimon ja jackrussellinterrierin kanssa sekä hiihdosta ja laskettelusta.

Matti is a consultant in predictive data-driven marketing and customer experience. He has previously worked for the customer experience feedback analysis company Etuma and for Nokia in the U.S. His passion is figuring out how to use data to solve business problems.

Matti enjoys writing, podcasts (especially on U.S. politics), golf, long walks with his wife and Jack Russell Terrier, and any kind of skiing.

Lisää kirjoittajalta