Täytä lomake ja olemme sinuun yhteydessä! X

Kiitos!x

Kiitos viestistäsi!

Ota yhteyttä@

26.9.2018 - 6:00 Henrik Lagercrantz

Prediktiivinen markkinointi (isossa) pähkinänkuoressa

Prediktiivinen markkinointi tarkoittaa, että markkinointi- ja myyntitoimenpiteiden tukena käytetään prediktiivistä analytiikkaa.

Analytiikan avulla pystytään etukäteen saamaan selville, mitkä käytössä olevista markkinointi- ja myyntitoimista todennäköisimmin johtavat haluttuun asiakaskäyttäytymiseen. Näin vältetään turhat ja usein tuloksettomat toimenpiteet, jotka vievät sekä asiakkaiden että markkinointia tekevien yritysten resursseja.

Yksi ennakoivan markkinoinnin keskeisimmistä asioista on analyysi – Predictive Marketing Analytics (PMA) – jossa hyödynnetään asiakashistoriatietoja esimerkiksi taloudellisten tulosten ja trendien ennustamiseksi. PMA muun muassa paljastaa, mitkä tilit vaativat toimenpiteitä asiakaspoistuman välttämiseksi ja mitkä liidit todennäköisimmin jalostuvat asiakkaiksi asti. PMA tehdään käytännössä aina hyödyntämällä koneoppimista.  

 

 

Viimeisen viiden vuoden aikana suurin osa B2C-yrityksistä on alkanut hyödyntää ennakoivaa markkinointia. Mutta koneoppiminen ei ole mikään uusi juttu: samankaltaisia menetelmiä on ollut tarjolla jo lähes 50 vuotta.

Miksi koneoppimisesta on tullut viime aikoina niin suosittua?

Vastaus on kolmen tekijän summa:

1) Markkinointipilvet ja CRM-keskeinen myynti tuottavat valtavasti dataa, joka paljastaa muutokset ja trendit asiakkaiden käyttäytymisessä. Tietoa kertyy mainonnasta, markkinoinnista, myynnistä, asiakastuesta ja sosiaalisesta mediasta.

2) Datan lajitteleminen on helpompaa ja halvempaa kuin ennen. Vielä muutama vuosi sitten tiedon kerääminen, käsittely ja analysoiminen kesti viikkoja tai jopa kuukausia. Nykyaikaisten markkinointisovellusten ja niin sanottujen data science -alustojen avulla saman homman voi helposti automatisoida.

3) Koneiden laskentateho on edullista. Koneoppiminen edellyttää tietokoneelta paljon laskentatehoa, ja ennen tuon luokan tehokkuudesta sai maksaa pitkän pennin. Nyt Mooren laki on tehnyt tehtävänsä ja koneoppimisen vaatimasta laskennasta on tullut niin edullista, että jokaisella yrityksellä on siihen varaa.

Perinteistä ja ennakoivaa käsi kädessä

Perinteinen markkinointi- ja myyntityö pitää jatkossakin sisällään erilaisia tuotelanseerauksia, inspiroivia ideoita, kilpailijoiden seurantaa ja matkan varrella hyviksi havaittuja toimintatapoja.

Ennakoiva markkinointi on perinteisen markkinoinnin tavoin yhdistelmä taidetta, intuitiota ja tiedettä, mutta sen avulla yritykset pystyvät entistä luotettavammin ennustamaan asiakkaittensa käyttäytymistä.

Prediktiivinen markkinointi ei siis korvaa perinteisiä markkinointikeinoja, mutta sen avulla nähdään, mitä markkinointi- ja myyntikeinoja missäkin tilanteessa kannattaa käyttää ja kenelle niitä kannattaa suunnata.

Prediktiivinen markkinointi on perinteistä markkinointia täydentävä palikka, joka tarjoaa uuden ja entistä analyyttisemman tavan lajitella ja priorisoida toimenpiteitä.


Lue lisää millä eri tavoilla voit hyödyntää ennakoivaa markkinointia.

 

Ota ennakoivan markkinoinnin perusasiat haltuun englanninkielisen e-bookin avulla.
 

LATAA E-BOOK TÄSTÄ >>
 

Tags:

Liidit
Markkinoinnin automaatio
Markkinointiteknologia
Menestystä muutoksesta
Moderni digimarkkinoija
Prediktiivinen markkinointi
Tulokselliset ohjelmat
blog comments powered by Disqus
About me

Henrik Lagercrantz on ID BBN:n markkinointiteknologian osaston päällikkö, joka on työskennellyt viimeiset seitsemän vuotta markkinoinnin automaation ja eri teknologioiden käyttöönottoprojekteissa. Henkka syttyy työssään siitä, kun organisaatiot ja yksilöt haluavat mennä rohkeasti eteenpäin ja uudistua. Markkinointiteknologioiden parissa työskentelyn parhaita puolia on hänen mukaansa se, että loogista ajattelua pääsee soveltamaan klassisen luovuuden kanavointiin ja tunteita herättävän viestinnän jalkauttamiseen.

Vapaa-ajalla ja työmatkoillaan Henkka uppoutuu audiokirjojen ja pod-castien maailmaan. Häntä inspiroi erityisesti eri aloilla menestyneiden ihmisten tarinat, joissa menestys on vaatinut kasvua, oivalluksia ja ongelmien selättämistä.

Lisää kirjoittajalta