Täytä lomake ja olemme sinuun yhteydessä! X

Kiitos!x

Kiitos viestistäsi!

Ota yhteyttä@

30.11.2016 - 19:00 Jani Aaltonen

RÄÄTÄLÖITYÄ RAPORTOINTIA: MARKETON RAPORTOINTIMAHDOLLISUUKSIEN RAJOJEN YLITTÄMINEN

Raportointi on iso osa markkinoinnin automaatiota. On tärkeää pystyä optimoimaan sisältöjä tulosten ja vierailijoiden käyttäytymisen perusteella. Dataa kertyy suunnattomasti eri lähteistä, ja useimmat markkinointiautomaation järjestelmät tarjoavatkin paljon erilaisia raportteja ilman lisätyötä. Mutta mitä sitten, kun perusraportit eivät riitä? Puskimme Marketon raportointimahdollisuuksien rajoja, ja taisimme jopa ylittää ne melko reilusti.

Alkutilanne

Toteutimme asiakkaalle monikielisen liidinjalostuskampanjan. Loimme heidän Marketoon kaikki mahdolliset kampanja-assetit, jotta seuranta ja raportointi olisi mahdollisimman kattavaa. Seuranta toimii jo oletustasolla miellyttävästi, sillä raportit sähköposteille ja niistä tulevalle liikenteelle laskeutumissivuille löytyvät heti Marketosta.

Raportointi Marketon työkaluilla

Laskeutumissivuista päädyttiin tekemään melko laajat. Sivujen sisällä on paljon erilaisia linkkejä ja tapahtumia, jotka eivät johda pois itse sivuilta. Näin ollen myöskään niihin liittyvät tapahtumat eivät oletuksena tallennu järjestelmään millään tavalla. Marketon käyttämällä Munchkin-seurantakirjastolla saamme kuitenkin tallennettua myös custom-eventit melko kivuttomasti linkkiklikkauksina tai sivun katseluina.

Ensimmäisen mailauksen jälkeen tarkastellaan tuloksia. Marketon kautta näemme nopeasti kaikki yleisesti kiinnostavat statistiikat sähköposteista ja laskeutumissivuista. Näin moni avasi sähköpostin, näin moni klikkasi jne. Lisäksi käyttämällä Marketon Smart listien suodattimia, näemme kohtuullisen helposti kaikki ketkä esim. latasivat tietyn dokumentin tai katsoivat tärkeän videon. Kontaktitasolla pääsemme vieläkin syvemmälle. Kaikki kampanjaan liittyvä aktiviteetti on näkyvillä. Näemme yksittäiset sähköpostien avaukset, laskeutumissivuvierailut, linkkiklikkaukset, lomaketäytöt… Kaikki oleellinen tieto on siis saatavilla suoraan Marketosta. Mahtavaa!

Käyttäytymisdata on silti melko vaikeaa saada raportteihin asti. Myynnille on oleellista tietää mitä kaikkea kuumimmat kävijät tekivät sivuilla. Toki voisi käydä aina katsomassa yksittäiset aktiviteettihistoriat Marketosta, mutta se on todella hidasta. Marketon APIn avulla pystyy kuitenkin hakemaan kontaktien aktiviteettidatat ohjelmallisesti. Joten ”kevyellä” ohjelmoinnilla, väliaikaistietokannoilla ja Excel-jumpalla saadaan myynnille tulostettua valmiit raportit, joissa on kuumimpien liidien kaikki aktiviteetit. Hienoa!

Perusraportoinnin rajat tulevat vastaan

Edellä mainittu raportointi onnistuu monilta osin myös tuntemattomien vierailijoiden kanssa. Kaikki aktiviteetti tallentuu, ja kun vierailija tunnistautuu esim. täyttämällä lomakkeen, kaikki anonyymi aktiviteettihistoria yhdistyy automaattisesti kontaktin profiiliin.

Kaikki ennen tunnistautumista tapahtuva toiminta on kuitenkin todella vaikeasti seurattavissa Marketossa. Kun liikenteen lähteenä on jokin muu kuin sähköposti, on valtaosa kävijöistä tuntemattomia. Tällöinkin on todella tärkeää tietää mitä sivuilla tehdään. Mitä katsotaan ja missä järjestyksessä, mikä ei toimi jne… Toki esim. Google Analyticsilla saa karkeasti kiinni kävijöiden ja klikkien lukumääriä, mutta sitä tietoa on mahdotonta yhdistää vierailijoiden tarkempaan käyttäytymiseen.

Ei se mitään! Lähettämällä anonyymin käyttäytymisdatan Marketon web hookeilla väliaikaiseen tietokantaan, saamme arvokasta tietoa myös anonyymeistä kävijöistä. Näemme nopeasti, että mikä sisältö kiinnosti eniten ensimmäisillä käyntikerroilla, ja mitä kaikkea vierailijat tekivät ennen sivuilta poistumista.

Räätälöidyn raportoinnin luominen ja jatkokehitys

Tässä vaiheessa alkoi jo olla selvää, että Marketon APIa, web hookeja ja väliaikaistietokantaa hyödyntäen, meillä oli kasassa paljon tietoa, jota oli huomattavasti tehokkaampi ja helpompi käyttää kuin Marketon omia raportointiominaisuuksia.

Jatkoimme kerätyn tiedon jalostamista, ja kehitimme oman raportointityökalun, joka kerää kaiken halutun kontaktidatan Marketosta päivittäin, ja lisäksi hyödyntää keräämäämme anonyymia käyttäytymisdataa. Nyt pystymme itse määräämään, mitä ja miten näytämme kaiken tiedon. Työkalun aloitussivulla näkyy nyt esimerkiksi kaikki tuoreimmat kontaktit ja aktiviteetit. Tietoa pystyy järjestelemään ja suodattamaan helposti. Kahdella napin painalluksella saa esim. näkyviin kaikki kuumimmat liidit määrätyn ajanjakson aikana, tietyssä maassa, järjesteltynä aktiviteettien määrän mukaan. Kuulostaa melko hyvältä, eikö?

Työkalusta pääsee myös vaivattomasti näkemään suosituimmat sisällöt, ja ketkä kaikki ovat niitä katsoneet. Myös henkilökohtainen aktiviteettihistoria on saatavilla. Työkalusta saa myös suoraan ladattua raportteja Exceliin. Valmiita raportteja ovat esim. kolmitasoinen lead scoringiin perustuva liidijaottelu, joka nostaa esille myynnille valmiit liidit, ja Yhdysvalloille räätälöity, kaikki laskeutumissivuilla aktivoituneet liidit aktiviteettihistorioineen osavaltioittain järjesteltynä eri välilehtiin.

Seuraavassa vaiheessa aloimme rikastaa tunnettujen ja tuntemattomien kävijöiden käyttäytymisdataa entisestään sisältämättä kuitenkaan yksilöiviä tunnisteita. Aloimme seurata videoiden katseluaikoja, kursorin ja kosketuksien sijainteja sivulla, yksittäisiä lomakekenttien klikkejä, kokonaisten kampanjoiden suoriutumista kuvaajineen. Mutta tästä vihiä lisää myöhemmin!

Lue myös:
Alaston totuus ostajien polusta - analytiikka kertoo mitä matkalla todellisuudessa tapahtuu 

Tags:

Markkinoinnin automaatio
Markkinointiteknologia
Raportointi
Sähköpostimarkkinointi
blog comments powered by Disqus
About me

Webbityyppi Janilla on joustavat määritykset nykyiselle toimenkuvalleen. Web-kehitystä, analytiikkaa, ylläpitoa ja projektien hallintaa yhdistelemällä päässee riittävän lähelle totuutta.
Intohimona ja elämänkatsomuksena Janilla on pelaaminen. Ei ole väliä onko kyseessä urheilu, korttipelit, tietokonepelit… Adrenaliinipiikki on taattu.

Pelaamisen kulmakiviä ovat riskien hallinta, ongelmanratkonta, strategia ja voittaminen. Näitä Jani yhdistääkin töissään ja kirjoituksissaan mielellään. Kun kaiken tekee parhaalla mahdollisella tavalla, on vaikea hävitä.

Lisää kirjoittajalta