Täytä lomake ja olemme sinuun yhteydessä! X

Kiitos!x

Kiitos viestistäsi!

Ota yhteyttä@

19.4.2018 - 11:47 Markku Alikoski

Saippuaa mustassa laatikossa – miksi tekniikkaa ei saa jättää insinöörien huoleksi

Kun järjestelmien välinen tietojen vaihto eli integraatiot tehdään näkyviksi ja tuodaan kaikkien käyttäjien ulottuville, koko organisaatio hyötyy.


Järjestelmäintegraatiot ovat perinteisesti olleet – hieman ilkeästi sanoen – pienen piirin puuhastelua, eräänlainen erikoisasiantuntijoiden hieman vinksahtanut herrainklubi, jonka omituista kieltä ja outoja rituaaleja vihkiytymättömän on vaikea ymmärtää. Kun keskustelu viedään tasolle ”pitäisikö käyttää saippuaa vai levollisuutta”, olisi helppoa jättää peräkammarin pojat pajattamaan keskenään. Näin ei kuitenkaan koskaan saa tehdä.

Modernit tietojärjestelmät koostuvat useamman toimittajan yhteensovitetuista järjestelmistä. Kaikissa uudenaikaisissa järjestelmissä on hyvät rajapinnat. Asiantuntevan ohjelmoijan on helppo siirtää tietoa järjestelmästä toiseen. Integraatiomallin valintaa ei kuitenkaan saa jättää yksin insinöörien päätettäväksi, vaan liiketoiminnalla pitää olla aktiivinen rooli päätöksenteossa.

Ohessa pohdintojani kolmesta erilaisesta integraatiomallista:

  1. Point-to-point -integraatio

    Yksinkertaisin tapa liittää järjestelmät yhteen on ns. point-to-point -integraatio, musta laatikko. Integraatio-ohjelman tiedonsiirto on toteutettu esim. SOAP tai RESTful -protokollien avulla. Mustaksi laatikoksi tätä integraatiota kutsutaan siksi, että sillä ei ole käyttöliittymää, vaan se on kätkössä integraatiopalvelimen uumenissa.
     

    Koska jokaisella ohjelmoijalla on oma käsialansa,
    voi toimittajan vaihtaminen olla hankalaa”

    Jos sen toiminta on dokumentoitu, toimintalogiikka ei avaudu tekniikkaa ymmärtämättömälle. Pienetkin muutokset vaativat aina järjestelmäkehittäjän apua. Koska jokaisella ohjelmoijalla on oma käsialansa, toisen ohjelmoijan vuosia sitten muinaisella kielellä kirjoittama koodi voi olla vaikealukuista. Toimittajan vaihtaminen voi siksi olla hankalaa. Hyvä puoli on, että usein tällaiset integraatiot toimitetaan kertakorvauksella. Joskus lisänä on pieni kuukausimaksu, jos sovellus pyörii kehittäjän palvelimella.

  2. Middleware-integraatio 

    Sovittimen (middleware) avulla toteutetussa integraatiossa tiedonsiirron hoitaa tehtävään erikoistunut ohjelma. Yksinkertaisimmillaan integraatio määritellään vuokaaviomaisen käyttöliittymän avulla, jossa erilaiset laatikot edustavat tietolähteitä ja käsittelyprosesseja. Paremmat sovitinohjelmat ovat erittäin kalliita ja niiden käyttöoikeus perustuu vuosilisenssiin. Jos ohjelma on helppokäyttöinen, se on usein ominaisuuksiltaan kovin rajoittunut. Monipuolisemmat ohjelmat vaativat lähes aina ohjelmointiosaamista. Etuna kuitenkin on, että osaajia on suhteellisen helposti saatavilla, eikä siksi olla sidottuja yhteen toimittajaan.


”Paras vaihtoehto on rakentaa integraatiot 
suoraan osaksi integroitavaa järjestelmää”

  1. Integraatiot osana järjestelmää

    Kolmas ja mielestäni paras vaihtoehto on rakentaa integraatiot suoraan osaksi integroitavaa järjestelmää, osaksi sen kaikille käyttäjille avointa työkalupakkia. Tällainen integraatio vaatii käyttökokemuksen (UX) syvällistä ymmärrystä ja huolellista käyttöliittymäsuunnittelua, sillä tavoitteena on, että käyttäjä voi itse rakentaa annetuista palikoista haluamansa kaltaisia prosesseja. Siksi on tärkeää, että työkalut suunnitellaan yhdessä kaikkien asianosaisten kanssa. Mukaan tulee kutsua eri tasoisia myynnin, markkinoinnin, analytiikan, teknisen tiimin ja yhteistyökumppanien edustajia.

    Aikaa menee muutaman workshop-päivän verran, mutta lopputuloksena on yhteisymmärrys siitä, mihin pyritään, mitä työkaluja pakki sisältää, miten ne toimivat ja miten niitä voi yhdistellä. Useat eritasoiset käyttäjät myös parantavat järjestelmän laatua; useampi silmäpari löytää virheet nopeammin ja parannusehdotuksiakin tulee useammin.


Kuvassa näet esimerkin integroidusta kampanjasta, joka yhdistää viiden eri järjestelmän toiminnallisuuksia. Järjestelmät ovat: Eloqua-markkinointiautomaatiojärjestelmä, Salesforce CRM, e-kauppa, lisenssipalvelin ja Twilio SMS-palvelu. Kampanja on oteutettu Eloquan Campaign Canvas -automaatiotyökalupakkiin liitetyillä lisäkkeillä.

1. CRM-integroidulla segmentillä haetaan joka päivä kaikki, joiden lisenssi on umpeutumassa tasan 3 viikon kuluttua

2. Lähetetään sähköposti, joka listaa asiakkaan lisenssit. Call to Action: linkki e-kauppaan.

3. Haetaan e-kaupan lomakkeen kautta tulleet ostot

4. Lähetetään tilausvahvistus sähköpostitse

5. Haetaan lisenssiavain lisenssipalvelimelta

6. Lähetetään lisenssiavain asiakkaalle SMS-viestinä

7. Päivitetään tieto ostetusta lisenssistä CRM-järjestelmään.

 


Lue myös:
Zen ja integroinnin taito, osa 1: CRM-integroinnin perusteet
Zen ja integroinnin taito, osa 2: Asiakasprosesseja palvelevat integraatiot

Tags:

Järjestelmäintegraatio
Markkinoinnin automaatio
Markkinointiteknologia
blog comments powered by Disqus
About me

Modernin markkinoinnin taustalla on huikean monimutkaista järjestelmäarkkitehtuuria, jossa tieto viuhuu järjestelmästä toiseen liki reaaliaikaisesti. Vaikka koneisto on kimurantti, sen suunnitteluperiaatteet eivät sitä ole. Modernit tietojärjestelmät rakennetaan paremman asiakaskokemuksen varaan, ja yksi automaation tehtävistä on helpottaa asiakkaan, markkinoinnin ja myynnin arkea. Näistä asioista kirjoittaa Markku.

Vapaa-aikansa Markku viettää 11-vuotiaan tyttärensä varttumista seuraten. Markun harrastuksia ovat ruuanlaitto, viinit, musiikki ja pelaaminen.

Modern marketing is underpinned by tremendously complex system architectures where information transfers from one system to another almost in real time. Even though the machinery is somewhat tricky, its design principles are not. Modern information systems are built to improve the customer experience. One of the tasks of automation is to facilitate the everyday life of the customer, as well as marketing and sales. These are some things that Markku writes about.

Markku, spends his spare time with his 11-year-old daughter. His hobbies include music, good cuisine and wines.

Lisää kirjoittajalta