Täytä lomake ja olemme sinuun yhteydessä! X

Kiitos!x

Kiitos viestistäsi!

Ota yhteyttä@

29.12.2016 - 17:00 Jere Hakamäki

Tekstintekijän 7 lupausta

Aion alkavana vuonna olla kiltti copy ja hoitaa hommani hyvin. Tässä uuden vuoden kunniaksi koko läjä kirjoittamiseen liittyviä lupauksia.

1) En pitkästytä
Lyhyesti ja elävästi, siinä on ihanteeni. ”Brevity is the soul of wit”, sanoi Shakespeare.

2) Kunnioitan lukijan älyä
Liittyy edelliseen. Kun kirjoitan lyhyesti, tekstistä jää usein puuttumaan jotain ihan tarkoituksella. Fiksu lukija kyllä hoksaa puuttuvat palaset ja ilahtuu oivalluksestaan. Näin tarina jää paremmin mieleen.

3) Kirjoitan ihmiselle
En kirjoita yrityksille, vaikka teenkin lähes pelkkää B2B-mainontaa. Yritys ei tee ostopäätöstä, vaan sen tekee ihminen, jota puhutellaan tunteella, yllätyksellä, huumorilla, hyvällä idealla.

4) Olen empaattinen
Asetun sen asemaan, jolle kirjoitan. Minkä verran hän jo tietää, mikä häntä erityisesti kiinnostaa, mitä hän haluaa saada aikaan, mitä kannattaa tarjota?

5) Tiedän mistä kirjoitan
Pienikin tarina vaatii usein isot taustatyöt. Ja ne täytyy vain tehdä. Muuten voi syntyä amatööriviesti, joka herättää vääränlaista hilpeyttä.

6) Teen omaperäistä
Asiat voi kyllä sanoa juuri niin kuin ne ovat. Mutta voiko mikään olla tylsempää? ”Kustannustehokkaita ja luotettavia ratkaisuja” taitaa maailmassa olla jo jokunen. Jos haluaa erottua, pitää sanoa jotain persoonallista.

7) Teen relevanttia
Liittyy edelliseen. Omaperäisinkin idea on köyhä ilman luontevaa sidosta siihen, mitä myydään. Jokaiselle tuttu ilmiö: näin yhden kivan videon jossa kissa heitti kärrynpyörää, mitähän ihmettä siinä mainostettiin?

Eiköhän näillä pärjätä. Rima korkealle ja hyvää uutta vuotta!

Lue myös: 
Överit vai vajarit? 3 vinkkiä copytekstin pituuteen

 

Tags:

Ostajapersoonat
Sähköpostimarkkinointi
blog comments powered by Disqus
About me

Reilut 15 vuotta kynän varressa viihtynyt Jere osaa kiteyttää, oivaltaa ja väläyttää niin suomeksi kuin englanniksikin. Parhaat kicksit hän saa kehittämällä innostavia konsepteja, jotka istuvat asiakkaan liiketoimintaan ja tavoitteisiin kuin nenä päähän.

Lisää kirjoittajalta