Täytä lomake ja olemme sinuun yhteydessä! X

Kiitos!x

Kiitos viestistäsi!

Ota yhteyttä@

3.3.2015 - 10:12 Tero Rantaruikka

ELOQUA CAMPAIGN CANVAS - Näin rakennetaan kampanja

Uudessa artikkelisarjassamme esittelemme Oracle Marketing Cloud -markkinoinnin automaatiojärjestelmän toimintaa selkeästi ja ilman it-jargonia. Tässä ensimmäisessä artikkelissa tutustumme kampanjoiden ytimenä toimivaan kampanjakanvaasiin.

Markkinoinnin automaation hahmottaminen voi joskus olla hankalaa. Toimintoja on paljon ja uusien mahdollisuuksien jäsentäminen vaatii tulokulman säätämistä. Oraclen Marketing Cloudia esitellessä on kuitenkin yksi toiminto, joka synnyttää suurimman ahaa-elämyksen.

Campaign Canvas voidaan mieltää sähköpostikampanjan polkuna, jota pitkin asiakkaan matka etenee. Polku sisältää toimintoja, kuten sähköpostin tai tekstiviestin lähettämistä sekä tienristeyksiä joissa esitetään kysymyksiä kontaktin toiminnasta sekä taustoista ja jatketaan eteenpäin vastausten perusteella.

Kampanjan rakentaminen

Kampanjakanvaasissa voidaan vaikkapa rakentaa seuraavanlainen yksinkertainen tapahtumakutsukampanja.

  1. Ensimmäisenä valitset kohderyhmän kampanjaryhmään, elisegmenttiin
  2. Järjestelmä lähettää kutsun tapahtumaan määriteltynäpäivänä.
  3. Kampanja odottelee viestin lähettämisen jälkeen viikon
  4. Järjestelmä tarkistaa onko kontakti täyttänyt tapahtumanilmoittautumislomakkeen
  5. Reagoimatta jättäneet saavat toisen kutsun, ilmoittautuneet siirtyvät ilmoittautuneiden kampanjaan.
  6. Viikon jälkeen tarkistetaan tilanne uudestaan ja täydennetään uudet kontaktit ilmoittautuneiden kampanjaan.

Kun kutsukampanja on sähköposteineen ja ilmoittautumissivuineen rakennettu, se pyörii käynnistämisen jälkeen itsekseen. Tapahtumanjärjestäjä voi seurailla kampanjan tilannetta joko kanvaasista tai automaattiraporteista.

Automaattiset ja älykkäät kampanjat

Kampanjakanvaasissa voidaan luoda myös jatkuvasti päällä olevia ohjelmia, jotka haistelevat verkkosivujen aktiviteetteja ja lähettävät viestejä määriteltyjen sääntöjen perusteella.

Ohjelma voi vaikkapa seurata kuka on ladannut yrityksen e-kirjan ja lisätä hänet automaattisesti jalostusohjelmaan. Esimerkki automaattisesta ohjelmasta on myös perinteinen uutiskirje, joka lähettää kuukauden ajan viimeisimmän uutiskirjeen vuorokausi sen jälkeen, kun tilauslomake on täytetty. Ainoa mitä markkinoinnin tulee tehdä automaattisten ohjelmien käynnistämisen jälkeen, on seurata raportteja.

'Älykkäiden kampanjaohjelmien rakentaminen onnistuu helposti ilman IT-tutkintoja tai koodaustaitoja'

Hieman monipolvisempi kampanja voi ennen viestin lähettämistä tarkastella kontaktin tietoja ja aiempia markkinointitoimenpiteitä. Tämä kampanjaohjelma esimerkiksi tarkistaa, onko kontakti saanut viestejä viikon sisällä ja mikä on kontaktin titteli. Viikon sisällä viestejä saaneet siirretään liiallisen viestittämisen estämiseksi odottamaan ja eri tittelillä varustetut kontaktit saavat hieman eri sisältöisen viestin.

Mainitun kaltaisten älykkäiden kampanjaohjelmien rakentaminen onnistuu helposti ilman IT-tutkintoja tai koodaustaitoja keneltä tahansa lyhyen itseopiskelun tai koulutuksen jälkeen.

Lue myös:
Segmentointi - näin rakennat kampanjakohderyhmän Eloquassa

Jos haluat tietää lisää Eloquan toiminnoista ja siitä, kuinka automaatio voi tehostaa yrityksesi markkinointia, ota yhteyttä ja kysy lisää:

Matti Aalto-Setälä
050 324 0132
matti.aalto-setala@idbbn.fi

Tags:

Kampanjasuunnittelu
Markkinoinnin automaatio
Markkinointiteknologia
blog comments powered by Disqus
About me

Digitaalisen markkinoinnin sekatyömies ja automaatiokampanjoiden Yoda Tero kirjoittaa mieluiten markkinoinnin automaation Voimasta ja kuinka Voimaa voi käyttää päivittäisissä kampanjoissa. Vapaa-ajalla Tero hengaa jazz-klubeilla, levittää polkupyöräilyn ilosanomaa ja öljyää partaansa.

Lisää kirjoittajalta