Täytä lomake ja olemme sinuun yhteydessä! X

Kiitos!x

Kiitos viestistäsi!

Ota yhteyttä@

30.12.2015 - 14:02 ID BBN

UUDEN COPYWRITERIN HÄHMÄISIÄ HUOMIOITA

Olen nyt ollut vajaan kuukauden verran töissä ID BBN:llä, ja ajattelin kirjoittaa ajatuksiani ylös. B2B-markkinointi on minulle vielä melko uutta, ja markkinoinnin automaation suhteen olin tänne tullessani täysi ummikko.

Erityisesti seuraavat kolme huomiota ovat nousseet esiin tästä uudesta maailmasta:

1. Insinöörit eivät pure.

"Älä mene sinne, se on vaarallinen insinöörimaailma", varoitteli eräs kollega, kun juttelin aikeistani aloittaa hommat täällä. Nauroin ja nyökyttelin, sillä tiesin, ettei tämän printtiä rakastavan kollegan päätä saisi käännettyä. Hän on kuitenkin väärässä. Insinöörimaailma on vaarallisempi niille, jotka eivät uskalla hypätä siihen mukaan.

Markkinointikampanjalla on sitä paremmat mahdollisuudet onnistua, mitä lähempänä toisiaan luova porukka ja koodarit (jotka ovat myös luovaa porukkaa!) työskentelevät. Suunnitteluprosessi helpottuu huomattavasti, kun tekniset tyypit ovat mukana alusta asti kertomassa mahdollisuuksista - niin rajoituksista kuin uunituoreista uudistuksistakin. Lisäksi elämä on helpompaa, kun joku muistaa aina ongelmien ilmaantuessa kysyä, ovatko johdot kunnolla kiinni.

2. B2B-kieli on huonoimmillaan kuivaa sekä tylsää.

B2B-kirjoittamisessa korostuvat eri piirteet kuin kuluttajamainonnassa. Rakastan suoraviivaisuutta, tärkeimpien kulmien etsimistä ja sitä, ettei lukijaa aliarvioida. En kuitenkaan lainkaan rakasta tylsää virkamieskieltä enkä varsinkaan sen kiteytymistä sanaan sekä.

Sekä on sana, jota harvoin kuulee puhekielessä, mutta joka pompahtelee esiin silloin, kun yritetään kuulostaa vakuuttavalta. B2B-teksteissä siihen törmää turhan usein.

AD kysyi, voisiko joulutervehdyksessä toivottaa "hyvää ja rauhallista joulua sekä iloista uutta vuotta". Mutisin ja jupisin sekä kiristelin hampaitani. Oma henkilökohtainen tavoitteeni copywriterina voisi olla B2B-kielen elävöittäminen karsimalla sekäilyä ja lisäämällä hiukan sekoilua.

3. Markkinoinnin automaatio on mainio työkalu luovalle.

Viimeinen huomioni liittyy tietysti markkinoinnin automaatioon. Etukäteen olin hiukan huolestunut, ovatko kylmä automaatio ja luova mainonta keskenään ristiriidassa. En tiedä, onko huoli yleinen, mutta ensimmäisessä kohdassa mainittu kollegan kommentti viittaa samaan pelkoon.

Markkinoinnin automaatio ei ole luovan mainonnan kilpailija. Se on tapa viestiä luova idea kohderyhmälle henkilökohtaisesti ja relevantisti. Automatisoidut kampanjat eivät jää pölyttymään unohduksen alhoon lanseerauksensa jälkeen, vaan nakuttavat asiakkaan mukana kiinnostumisesta ostoon ja jälkihoitoon asti.

Miksei tätä mahdollisuutta hyödynnetä enemmän kaikenlaisissa kampanjoissa? Miksi hyvä insight ja luova kampanjaidea jäävät usein kertatöräytyksen varaan, vailla jatkoa ja suoraa asiakaskommunikointia?

Tällaisia kysymyksiä olen välillä pyöritellyt päässäni työpäivän jälkeen. Usein mietin tosin jotain aivan muuta, kuten kävelyretkeä tai karjalanpiirakoita tai Star Wars -elokuvaa. Olethan jo nähnyt sen?

Tags:

Ihme duuneja
blog comments powered by Disqus
About me

ID BBN on Pohjoismaiden johtava automaatioasiantuntija ja asiakaskokemuksen kehittäjä.

ID BBN is the leading automation expert and customer experience developer in the Nordic countries.

Lisää kirjoittajalta