Täytä lomake ja olemme sinuun yhteydessä! X

Kiitos!x

Kiitos viestistäsi!

Ota yhteyttä@

16.11.2016 - 15:00 Markku Alikoski

Zen ja integroinnin taito, osa 1: CRM -integroinnin perusteet

Markkinointiautomaation järjestelmää hankittaessa on aina syytä kysyä, mitä integraatiomahdollisuuksia kyseinen järjestelmä tarjoaa. Perustuuhan moderni markkinointi juuri raja-aitojen rikkomiseen, vähintään markkinoinnin ja myynnin väliltä.

Tietojärjestelmien välisellä integraatiolla tarkoitetaan järjestelmien kykyä välittää toisilleen tietoa tai palveluita automaattisesti. Integroitu järjestelmä on kuin erikoistunut työyhteisö, jossa eri alojen parhaat asiantuntijat hoitavat juuri koulutustaan ja osaamistaan vastaavia hommia.  Olenkin ylpeä omasta henkilökunnastamme, joka orkestroi toimintansa modernien työkalujen avulla ostaen toisiltaan asiantuntijapalveluita hyvässä Kanban-hengessä, aina vähintään Just In Time. Miksi siis vaatia tietojärjestelmiltä vähemmän?

Perusintegraation kolme vaatimusta

Markkinointiautomaation järjestelmää valittaessa keskeinen kriteeri on yhteensopivuus oman CRM-järjestelmän kanssa. Integrointimalleja on toki useita, mutta ne kaikki täyttävät vähintään alla mainitut vaatimukset, jotka muodostavat perusintegraation. Perusintegraatio tehdään lähes aina järjestelmän käyttöönoton yhteydessä. Se antaa hyvät eväät hienostuneemmille, asiakasprosesseja mallintaville integraatioille.

 Perusintegraatiomalli

Kuva 1: perusintegraatiomalli

 

CRM-integraation perusvaatimukset ovat:

  1. Aina ajantasaisena markkinoinnin käytössä oleva asiakasrekisteri.

    Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että asiakasyritykset, niiden yhteyshenkilöt ja liidit haetaan vähintään kerran päivässä CRM-järjestelmästä markkinointiautomaation järjestelmään. Markkinoinnin kyky kohdistaa viestejä on sitä parempi, mitä enemmän tietoa on tarjolla.

  2. Markkinoinnin kyky tuottaa myynnille laadukkaita, uusia myyntimahdollisuuksia, liidejä.

    Jokaisesta liidistä on voitava helposti nähdä, mistä se on tullut ja miksi se on luotu. Markkinointiautomaation järjestelmän keräämä käyttäytymistieto, Digital Body Language, on tärkeä osa jokaista luotua liidiä. Se kertoo yksityiskohtaisesti, mistä sisällöistä mahdollinen asiakas on kiinnostunut ja mikä sai hänet ottamaan yhteyttä.

  3. Helposti myynnin saatavilla oleva nykyasiakkaiden digitaalinen kehonkieli.

    Kun vanha, hyvä asiakas aktivoituu ja alkaa selailla sivustoa, myynnin on saatava tästä ajoissa vihiä.

digitaalinen kehonkieli Eloquan profiler-työkalussa

Kuva 2: digitaalinen kehonkieli Eloquan profiler-työkalussa

 

Vertaile järjestelmien kykyjä

Hyvässä markkinointiautomaation järjestelmässä on valmiit integraatiotyökalut yleisesti käytettyihin Enterprise-tason CRM-järjestelmiin. Perusintegraation tulee onnistua ilman ohjelmointia, osana normaalia käyttöönottoprosessia.

eri järjestelmien integraatiokyvyt

Kuva 3: eri järjestelmien integraatiokyvyt

Zen ja integroinnin taito -sarjassa seuraavaksi: asiakasprosesseja mallintavat integraatiot.
Kerron mielelläni lisää aiheesta, ota ihmeessä yhteyttä:

+358 40 5718172
markku.alikoski@idbbn.fi

 

Jatka lukemista sarjan toisella osalla: Zen ja integroinnin taito, osa 2: Asiakasprosesseja palvelevat integraatiot

Tags:

Järjestelmäintegraatio
Markkinoinnin automaatio
Markkinointiteknologia
blog comments powered by Disqus
About me

Modernin markkinoinnin taustalla on huikean monimutkaista järjestelmäarkkitehtuuria, jossa tieto viuhuu järjestelmästä toiseen liki reaaliaikaisesti. Vaikka koneisto on kimurantti, sen suunnitteluperiaatteet eivät sitä ole. Modernit tietojärjestelmät rakennetaan paremman asiakaskokemuksen varaan, ja yksi automaation tehtävistä on helpottaa asiakkaan, markkinoinnin ja myynnin arkea. Näistä asioista kirjoittaa Markku.

Vapaa-aikansa Markku viettää 11-vuotiaan tyttärensä varttumista seuraten. Markun harrastuksia ovat ruuanlaitto, viinit, musiikki ja pelaaminen.

Modern marketing is underpinned by tremendously complex system architectures where information transfers from one system to another almost in real time. Even though the machinery is somewhat tricky, its design principles are not. Modern information systems are built to improve the customer experience. One of the tasks of automation is to facilitate the everyday life of the customer, as well as marketing and sales. These are some things that Markku writes about.

Markku, spends his spare time with his 11-year-old daughter. His hobbies include music, good cuisine and wines.

Lisää kirjoittajalta